bygg

Tørn skal hjelpe Maxbo med å unngå kasting av usolgte varer

Ny storavtale for sirkulær-selskapet. 

Trond Bentestuen (t.v.) i Maxbo og Anjali Bathnagar i Tørn inngår samarbeid.
Publisert Sist oppdatert

– Varer som ikke blir solgt er ikke bare et lønnsomhetsproblem, det er også en miljøutfordring som vi skal løse, sier Trond Bentestuen, administrerende direktør i Løvenskiold Handel og sjef for Maxbo-kjeden. 

Det er tøffe tider i byggebransjen, og situasjonen er snudd på hodet fra bonanzaen man opplevd i de pandemiske tider for et par år siden. I en artikkel i Dagens Næringsliv om Maxbo-kjedens resultater for 2022, fortalte Bentestuen om et blytungt år, og at det hadde fortsatt inn i 2023.  

I en slik situasjon da man lett kan se for seg at lagrene hoper seg opp, har byggevaregiganten nå inngått en avtale med markedsplassen Tørn, som har spesialisert seg på salg av overskuddsvarer i byggebransjen.

– Maxbo er opptatt av å unngå svinn i verdikjeden, og opplever som andre som driver innen handel at enkelte varer er vanskeligere å selge enn andre. Det kan dreie seg om alt fra returer og feilbestillinger til sesongvarer og restlager, sier Bentestuen i en pressemelding.

Forventingsfull

Shifter i flere omganger skrevet om Tørn, markedsplassen som kobler sammen bedrifter som har varer de ikke får solgt med kunder som er på jakt etter gode tilbud. På markedsplassen kan man finne alt fra fra driller til parkett. 

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

– Varer det er få igjen av er vanskelige å selge i vanlige kanaler, og det skal bli spennende å se hva vi kan oppnå ved å selge dem et sted hvor det bugner av nettopp slike ukurante varer. Så langt er erfaringen veldig god. Vi har sett byggevarer som har ligget i hyllene hos oss lenge, bli solgt med det samme de ble lagt ut på Tørn, sier Bentestuen. 

300 butikker

Ifølge gründer og daglig leder, Anjali Bhatnagar, er årsaken til at Tørn får solgt unna disse vanskelig solgte varene nettopp utvalget.

– Helt i starten da vi bare hadde én byggevarekjede på plattformen, gikk det ganske trått. Først da flere kom på begynte salget å ta seg opp. I dag selger rundt 300 butikker i Norge hos oss, og halvparten av alt som legges ut er solgt innen måneden er omme. Vi er enormt glade for å ha Maxbo med på laget. De jobber seriøst med å løse utfordringen med overskuddsvarer og er en viktig partner for oss, sier Bhatnagar. 

Med samarbeidsavtalen med Tørn håper Maxbo at tiden da overskuddsvarer skaper hodebry for en organisasjon som brenner for å redusere både lagerbeholdningen og miljøbelastningen er forbi.

– Nå får kundene våre enklere tilgang på de virkelige gode kjøpene og vi i Maxbo tar et viktig skritt i retning av å bli mer sirkulære og redusere samtidig svinnet i verdikjeden vår. Det må jo kunne kalles vinn-vinn-vinn, sier Bentestuen.

For ordens skyld: Shifters majoritetseier Schibsted er en av de største investorene i Tørn.