Denne selvkjørende bussen kan møte opp til ønsket sted, mer slik vi kjenner taxi enn buss.
Denne selvkjørende bussen kan møte opp til ønsket sted, mer slik vi kjenner taxi enn buss.

Trondheim med selvkjørende buss «on demand» i sommer

Først i Europa med kommersiell testing.

Publisert Sist oppdatert

Fra august kan reisende i bydelen Øya i Trondheim bestille selvkjørende buss ved hjelp av en app. Det er kollektivselskapet AtB, Vy, Miljøpakken og Trondheim kommune som står bak testen, den første av sitt slag.

Bussen skal ikke følge en fast rutetabell, men være tilgjengelig på bestilling innenfor et definert område i bydelen, opplyses det i en pressemelding. Passasjerene kan bestille turer gjennom en egen app som blir lansert i løpet av sommeren. Minibussen vil plukke opp passasjerene på ønsket sted, og kjøre til valgt stoppested innenfor det angitte området.

– Dette kan gi helt nye muligheter til miljøvennlige reiser og en langt bedre utnyttelse av busskapasiteten, sier direktør for strategi og utvikling i AtB, Andreas K. Enge.

Norsk teknologi

Selvkjørende busser har vært under testing en stund, blant annet i Oslo. Tjenesten som rulles ut i Trondheim er imidlertid den første i Europa hvor kunder selv bestemmer hentested og destinasjon, riktignok innenfor et begrenset området, ifølge selskapene som står bak.

– Det er utrolig spennende å være først ute i Europa med å teste selvkjørende busser man kan bestille, som er to store trender innen transport nå. Sammen åpner disse opp for en helt ny måte å organisere kollektivtrafikken på, med små, selvkjørende busser som tar deg fra der du er til større kollektivknutepunkter. Vi håper dette vil gjøre det enklere å reise miljøvennlig, sier prosjektleder Jørgen Kjær i Vy.

Teknologien som gjør dette mulig er utviklet av de norske selskapene Applied Autonomy og GoMobile. Vy er på eiersiden i begge selskapene. Selve bussen er produsert av selskapet EasyMile, og har plass til seks passasjerer.

Kunder som vil benytte seg av tjenesten bør imidlertid ha god tid. Den elektriske bussen er programmert til å gå i maksimum 16 kilometer i timen.

Sikkerhet først

Videre opplyses det i en pressemelding om at kjøretøyet er utstyrt med 15 sensorer som sørger for at bussen kjører der den skal og at den stopper for «den minste hindring eller fare».

NTNU og SINTEF er med som forskningspartnere, og skal blant annet se på hvordan brukere og andre trafikanter reagerer på den nye teknologien. Institusjonene er også ledende på å utvikle såkalte sikkerhetsbevis for selvkjørende busser, og har god erfaring med denne typen utprøving.

– Norge er ledende innen testing av autonome biler og ble rangert som nummer tre i KPMG sin rapport «Autonomous vehicle readiness index», påpeker prosjektleder i SINTEF, Thor Myklebust.

Dersom teknologien fungerer godt og publikum opplever at kollektivreiser blir mer attraktive, kan slike løsninger bli en ordinær del av kollektivtilbudet om noen år, skrives det i pressemeldingen fra AtB.

Tjenesten vil etter planen være åpen for reisende i perioden 17. august til 16. oktober 2020. Under testperioden vil den selvkjørende bussen alltid ha en sikkerhetsvert om bord.