Startup Manager i Oslo Business Region, Jørn Haanæs
Startup Manager i Oslo Business Region, Jørn Haanæs

Tror på startupboom etter corona: «I Norge har vi et kunstig positivt inntrykk av vekstselskaper»

Startup-sjefen i Oslo Business Region satt ganske trygt, selv med coronaens herjinger. Men Jørn Haanæs forteller at mars måned ga ham frysninger.

Publisert

– Man kan dele det inn i to stadier. Før og etter den torsdagen da statsministeren sto på podiet og stengte ned Norge. Alt ble kastet i lufta, og ingen visste noe, sier Startup Manager i Oslo Business Region, Jørn Haanæs.

Dyster Slack-kanal

Bare uken etter at landet stengte, sendte Oslo Business Region (OBR) ut en spørreundersøkelse til økosystemet, for å se hvilke umiddelbare konsekvenser nedstengningen fikk.

– Det klare svare var at dette hadde betydelige til alvorlige konsekvenser. Det var virkelig grim lesning. Jeg hadde varsel på Slack hver gang noen svarte på undersøkelsen og jeg satt der og ble mer og mer sjokkert.

– Nasjonale nyheter er en ting, vi så at det var mørkt overalt, men dette var i vår sfære. At alle da sier det samme, og gir det samme dystre bildet etter bare noen dager, det ga frysninger.

OBR er et AS, men heleid av Oslo kommune. Mandatet til selskapet er å legge til rette for nyskapning av bedrifter, utvikle eksisterende næringsliv, samt promotere Oslo internasjonalt som en attraktiv by.

I fjor mottok selskapet 19,2 millioner kroner i tilskudd fra kommunen, i tillegg til 1,1 million fra Innovasjon Norge, og 350 000 kroner fra DNB.

Etter å ha gått på en smell i 2017, hvor de brukte to millioner mer enn de hadde, har de siste to årene vist et stabilt overskudd på i overkant av tre millioner.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

OSLO BUSINESS REGION AS

Oslo Business Region AS utvikler og tilrettelegger for samarbeid mellom bedrifter og oppstartsselskaper i Oslo. Selskapet tilbyr verktøy for å dele kunnskap og bygge nettverk for startups og vekstbedrifter regionalt i Oslo.

Les mer om selskapet her

OSLO

Gaute Hagerup

6-10

  • OSLO KOMMUNE
Se hele selskapsprofilen

Kunstig positiv

– Er du glad for at du er kommunalt ansatt i disse tider?

– Ja, jeg personlig er super-privilegert. Men det er ikke noe hyggelig å se den blandingen i samfunnet. Kona mi har vært igjennom dette med en ganske ung startup, så hos oss har vi hatt én helt trygg jobb og én fullstendig utrygg.

Selv om deler av miljøet er tilbake på rett spor, og mange har snudd om på strategier, frykter Haanæs at det vil forsvinne selskaper før vi er ferdige.

– Ja, vi vil miste noen. Men generelt har jeg gått og ventet på at den første norske vekstbedriften går til helvete. Her i Norge har vi et kunstig positivt inntrykk fordi vi ikke har hatt det kule, store vekstselskapet som har gått dunken, og tallenes lov sier at det må skje.

Han mener vi ikke må behandle det som et sjokk når det kommer en høyprofilert «flopp».

– Vi må innse at det er en helt vanlig del av startupverdenen, og en del av risikoen.

Bullshit jobs

Haanæs forteller at han den siste tiden har brukt mye tid på å tenke på hvilke jobber som finnes i samfunnet.

– Mange blir nok avslørt som «bullshit jobs» nå. Man skriver rapporter som ingen leser, deltar i møter ingen skriver resultat fra.

– Nå kan vi ikke lengre observere folk på kontoret, og bli klokket inn på åtte timer. Nå er det hva du faktisk gjør, som teller. Og det å høre selskaper som Telenor si at hjemmekontor er den nye normalen, er rett og slett en gigarevolusjon.

Han mener dette er godt nytt for coworking-spaces, som den siste tiden har slitt hardt.

– Jeg tror at den store trenden er krystallklar. Det blir færre signalbygg. Færre symboler på velstand. Vi vil heller få flere prestisjebygg som blir distribuert, hvor miljøer tar ansvar for etasjer og inviterer inn både små selskaper og grupper. Det finnes ikke en virkelighet hvor Telenor og Equinor ansetter to tusen mennesker hver og skal ha de ut til byggene på Fornebu, det skjer ikke.

En brutal digitalisering

– Oslo har brukt et par år på å bygge opp et startupmiljø nå. Hvordan går det, tar vi igjen nabolandene?

– Det er ikke godt å si. Vi teller flere selskaper nå enn før. Mengden modne startups og vekstselskaper har økt jevnt og trudd. Men man ønsker seg jo naturlig nok flere.

Haanæs mener vi har mistet en generasjon startups i Norge.

– Etter dot.com-bølgen gikk hodene til olje og gass. De har selvfølgelig skapt enorme verdier, men vi mistet software-bølgen. Samtidig; Oslo står seg fint mot de andre nordiske byene, og utviklingen er bra. Det er ikke noen grunn til å svartmale bildet.

– Får vi en post-corona bølge av nye selskaper?

– Ja, jeg er sikker på at det er mange som har brukt det siste halve året til å tenke på hvordan de skal bruke tiden sin, og hvilke problemer i hverdagen deres som trenger å løses.

– Det har aldri i nyere tid vært bedre forhold for å virkelig sette seg inn i komplekse problemer og skape nye løsninger. Jeg tror dette vil føre til en stor boom.

Han mener også den digitale utviklingen har vært utrolig.

– Jeg vil ikke trivialisere ødeleggelsene corona har ført med seg, og alle som har dødd unødvendig, for det har vært mange reelle lidelser. Men hvis vi tvinger oss selv til å se på det positive: Den digitale realiseringen og den digitale aksepten har gitt oss årevis av utvikling på bare noen måneder. Det tror jeg virkelig har gitt oss en mer moderne arbeidsstokk, sier han og legger til:

– Pandemien er en ekstremt brutal og kjapp Chief Digital Officer.

Nå skal det bygges

I år blir Oslo Innovation Week, som de fleste andre konferanser, arrangert digitalt.

– Vi har vært klare på at OIW skal skje i 2020, men det må være digitalt først. Det kan hende vi får til fysiske samlinger også, men det blir en bonus. Jeg liker veldig godt de fysiske møteplassene, men alt til sin tid.

Han mener de fysiske møteplassene favoriserer veldig karismatiske og høylytte mennesker.

– Det er så mange fantastiske mennesker som ikke har en høylytt stemme i det fysiske rom, som kan skinne i digitale sammenhenger. Nå får de en større mulighet.

– Jeg tror dette blir et spennende år. Vi kan lære ting på rekordtid som vil prege konferansen i flere år fremover.

Årets konferanse har fått temaet «It’s time to build».

– Det er direkte løftet fra Marc Andreessen-essayet med samme navn. Det er en anerkjennelse av hvor viktig entreprenørskap er for samfunnet - og at vi har ingrediensene som behøves. En bedre fremtid er 100% oppnåelig. Vi må bare bygge. Sløsing med fossile ressurser? Vi vet hvordan vi skal fikse det. For mange biler i byen? Det kan fikses. Utjevne sosiale forskjeller? Det har aldri vært enklere å bygge gode løsninger for det enn nå.

Powered by Labrador CMS