FINTECH-FESTIVALEN
Two-sjefen forteller den ukjente historien bak gigantrunden
Fintech-raketten Twos vei frem til serie A-runden på 184 millioner kroner var mer dramatisk enn tidligere kjent.
Andreas Mjelde, daglig leder i Two forteller historien bak selskapets serie A-runde på Norway Fintech Festival. I bakgrunnen Nadia Asoyan, Strike og Olav Balandin, Diggecard
Foto: Jörgen Skjelsbæk
Under en sesjon om skaleringssuksesser innen fintech på
Norway Fintech Festival, fortalte Two-gründer Andreas Mjelde at veien frem
til den store serie A-runden ikke var så enkel som den kanskje fremsto utad.
Han delte scenen med Diggecard-gründer Olav Balandin og amerikanske
Nadia Asoyan, med bakgrunn fra Square, Robinhood og den nye kryptostartupen
Strike. Trioen hadde blitt bedd om å dele noen «war stories».
Two opererer innenfor et av få riktig «hotte» segmenter i fintech-bransjen de siste årene – B2B BNPL – altså at man gjør fakturabetaling for bedrifter tilgjengelig også innen e-handel.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.
Sa nei til investorer
Mjelde begynte med å fortelle at det ikke fantes særlig
mange «war stories» i Two, men at den suksessrike storrunden i tredje kvartal 2022 ikke
var så rosenrød som det først virket da den ble offentlig i Shifter i mars 2023.
– Å hente et slikt beløp ser jo fantastisk ut på
overflaten, men det var en kamp, sa Mjelde.
– Vi brukte første kvartal i 2022 på å si nei
til fond, som ville gjennomføre eksklusive forkjøpsrunder slik at vi kunne tråkke
på gassen. Kom tilbake til sommeren, sa vi. Det så ut som om det var enkleste
sak i verden å hente penger. Så kom vinteren …, fortsatte han.
Situasjonen ble snudd på hodet
Da Russland angrep Ukraina, inflasjonen skjøt fart og
nullrenteperioden plutselig var over, ble kapitalmarkedet snudd på hodet.
– Plutselig ville ingen lenger investere i tidligfaseselskaper,
særlig ikke innen fintech, fortalte Mjelde.
– Da jeg tok kontakt med en av våre store
investorer, som vi hadde bedt komme tilbake til sommeren, kom jeg til en
telefonsvarer med beskjeden «jeg er på ferie, kom tilbake i januar». Da innså
vi at huset var i ferd med å begynne å brenne, fortalte Mjelde fra scenen.
Ikke akutt pengemangel
Ifølge Mjelde var pengekrisen ikke akutt på det tidspunktet.
Two hadde nok penger for å holde det gående ytterligere 12-15 måneder. Men
investorene som tidligere hadde ropt etter tech, trafikkdata eller brukere, begynte
nå å etterspørre inntekter.
For klare å få til en runde på det nivået som var aktuelt
for Two, måtte selskapet opp på et nivå langt over én million euro i inntekter.
– Vi hadde en mulighet å få det til, men for å
kunne lukke runden var ikke tidshorisonten lenger 15 måneder, men 90 dager. Så
vi satt igjen med et tøft valg. Holde fast ved rullebanen og håpe på at markedet
ville bedre seg, eller øke inntektene på kort sikt, fortalte Mjelde.
– Vi kom frem til at oddsen for å lykkes i løpet
av de 90 dagene var marginalt bedre, og det viste seg å være riktig beslutning.
I den omtalte serie A-runden fikk Two inn det amerikanske
investeringsselskapet Shine Capital, som ny storeier. Shine, som ble startet i
2019 av Mo Koyfman, gikk inn med cirka 82 millioner kroner.
Nest største investor i runden var Antler, som har vært med
siden den aller første såkorn-runden i begynnelsen av 2021, og fulgt opp med
mer penger etter det. Denne gangen bidro Antler med 52,5 millioner kroner.
Blant andre investorer som deltok kan man nevne Alliance
Ventures, Sequoia Capital, Bring Ventures og Visionaries Club som alle har vært
med fra før.
Denne artikkelen er også publisert i Shifters søstermagasin Bankshift.