saas

«Ukjent» seriegründer bak Finn.no-fusjon: Satser igjen 

– Vi ser et stort potensial for løsningen globalt, sier Youtello-gründer Eljar Ness.

Eljar Ness etablerte i 1997 Sentinel Software, selskapet bak bruktbil-verktøyet Carweb. Nå har han lansert Youtello med mål om å revolusjonere kundeservice med kunstig intelligens.
Publisert Sist oppdatert

Eljar Ness etablerte i 1997 Sentinel Software, selskapet bak Carweb, en leverandør av software-løsninger til bilforhandlere.

Schibsted-eide Finn kjøpte ut majoritetsaksjonærene i 2013 og Amedia i 2017, og nylig ble det kjent at Carweb fusjoneres inn i Finn.no. 

Mens Sentinel Software slutter å eksistere som et selvstendig selskap, vil Carweb bli et eget team i den nordiske enheten Schibsted Mobility, ifølge Bilnytt.no

Gründeren bak Nofence og Frid, Erik Harstad, var blant de første Ness ansatte. 

– Eljar var den som inspirerte meg til senere å starte opp virksomheter, etter at jeg som ansatt nummer fire, fikk bli med å sette opp Norges kanskje først SaaS-selskap, sier Harstad om Carweb.

Seriegründer Erik Harstad var blant de første Ness ansette.

Senere ble Edialog24 stiftet. Selskapet leverer blant annet kundeservice-løsninger til en rekke banker i Norge. Også dette var først et prosjekt gjennom Sentinel Software, forteller Ness, som ut gikk av dette selskapet i 2021. 

Nå gjentar han modellen med å «inkubere», denne gangen via Edialog24. 

– I «gamledager», sånn frem til rundt 2008, hadde jeg en fast-telefon fra Alcatel på kontoret, innleder Ness når han skal forklare konseptet bak Youtello. 

– Skal gi økt salg 

Han forklarer videre hvordan den var koblet til en PC for å hente ut kundedata automatisk i CRM (system for kunde- og relasjonshåndtering) og opprette interne oppgaver etter samtaler, noe som ga effektiv kundeoppfølging. 

– Det faktum at jeg kunne lage oppgaver sekunder etter at jeg hadde lovet ut å gjøre noe, ga svært høy treffsikkerhet i kundeoppfølgingen, sier Ness. 

– Men da de fantastiske smarttelefonene tok over, ble både fasttelefoner og tilhørende kabler kastet ut.

Han ønsket derfor å løse mangelen på kobling mellom mobilanrop og CRM. Med en arbeidsflyt-motor med innebygd kunstig intelligens og integrasjonsverktøy, kan Youtello nå gi mulighet for automatisert loggføring, notater og oppfølging av kundeløfter direkte fra mobilen, forteller gründeren. 

– Løsningen er designet for SMB'er, men kan også brukes som et supplement til større CRM-systemer. Dette styrker relasjonsbygging og effektivitet, noe som kan gi bedre omdømme og økt salg.

Prosjektet er ifølge gründeren delfinansiert av Innovasjon Norge, med partnere som Phonero, Telia, Sparebank 1 Regnskapshuset SMN, blant flere. 

Det har kostet selskapet med nå 12 ansatte, nærmere 35 millioner kroner å eksperimentere seg frem til «product-market-fit» og en MVP («Minimum Viable Product»), forteller Ness, nå på jakt etter ytterligere investorkapital. 

– I posisjon til å skalere raskt

Phonero, en leverandør av telefoniløsninger til bedrifter, er den første av Telias merkevarer som tilbyr Youtello i markedet. 

– Salgstester viser meget positive resultater. Vi får svært gode tilbakemeldinger på nytteverdi og kundene synes dette er en helt unik tjeneste, sier Asle Flottorp, forretningsutvikler i Phonero.

Eljar Ness og Asle Flottorp, forretningsutvikler i Phonero.

Telia Company har ifølge Ness også inngått en avtale som åpner dørene for Youtello i alle deres markedes. Teamet har også blitt invitert som «early adoptors» i WGTWO- plattformen som Cisco kjøpte av Telenor for 1,5 milliarder kroner i august i fjor. 

Gründeren forteller videre om dialog med en amerikansk mobiloperatør. 

– Vi ser et stort potensial for løsningen globalt, for spesielt i markeder hvor SMB-segmentet dreier mot profesjonalisering. 

– Samtidig ser vi at sentrale deler av verdiforslaget også er interessant for vanlige forbrukere, noe som øker potensialet ytterligere. Ved å samarbeide med innovative partnere som Telia og Cisco, er vi i en posisjon til å skalere raskt, sier Ness.