Sirkulær økonomi

Utfordrer Finn.no med markedsplass for brukte hvitevarer og møbler

Secundo har fått eiendomsmeglerne i Eie med på laget.

Eirik Broms i Secundo og Hedda K. Ulvness i Eie.
Eirik Broms i Secundo og Hedda K. Ulvness i Eie.
Publisert

Etter at seriegründeren i 20-årene, Eirik Broms, solgte sin del av Privatundervisningen til Gyldendal, satt han igjen med midler som er investert i den nye satsingen Secundo. Fra starten hadde selskapet med seg Shafi Adan og Arne Kvale, med bakgrunn fra blant annet Solgt.no.

Ideen er enkel. Secundo skal være en markedsplass for kjøp og salg av bruksgjenstander. At Finn.no allerede har en dominerende posisjon i dette markedet, skremmer ikke Broms, som i en periode bodde i bilen sin etter å ha hoppet av studiene for å bli gründer.

– Vi er ikke en direkte konkurrent til Finn helt ennå. Hvis Finn er et gigantisk skip, så er vi en liten motorbåt som prøver å forstyrre litt fra siden - i hvert fall foreløpig. Som en administrert markedsplass tar vi en større del av transaksjonen enn ved klassisk bruktsalg, og kan dermed tilby brukeren høyere grad av enkelhet enn for eksempel Finn, sier han.

Optimalt sett fungerer det på denne måten: Du bestemmer deg for å selge tørketrommelen eller sofaen, men orker ikke legge det ut på Finn med alt styret som følger med det. Etter at du har lagt inn et bilde og litt enkel informasjon, vil Secundo med sin algoritme i stedet gi deg en pris på tingen din, hente den, og sørge for at pengene kommer på konto i løpet av 24 timer. Secundo tar deretter jobben med å selge den videre.

– Vi ønsker å ta bort all friksjon ved salg av brukte ting, sier Broms.

I dag er det hovedsakelig hvitevarer, møbler og andre tunge og litt uhåndterlige ting Secundo satser på. Tanken er at dette er brukte varer som det er mer krevende for folk å kvitte seg med på blant annet Finn.

Siden oppstarten sommeren 2021 har selskapet samlet inn data på priser som skal bidra til at Secundo ikke overbetaler for de brukte varene. Samtidig mener Broms at mange vil være bedre tjent med å bruke hans løsning sammenlignet med Finn.

– Mange legger ut tingene sine alt for billig. De vet ikke hva det egentlig er verdt, sier Broms.

Eiendomsmeglere satser på sirkulær økonomi

Nå har Secundo hentet 4 millioner kroner. Selskapet ble verdsatt til 20 millioner kroner i forkant av kapitalforhøyelsen. En av de nye eierne, som har tatt en 10 prosent andel, er eiendomsmeglerkonsernet Eie.

Administrerende direktør Hedda Karoline Ulvness i Eie forteller at hun kom over Broms da hun i sin tid var kunde av Privatundervisning.

– Jeg ble kjent med ham gjennom det og fikk et veldig godt inntrykk av ham. Så fulgte jeg med på ham i mediene i tiden etterpå. Så en dag dukket han opp som kunde hos oss, og det styrket selvsagt tilliten til ham enda litt til, sier hun.

– Hvorfor skal eiendomsmeglere investere i en markedsplass for bruksgjenstander?

– Vi mener det er en tjeneste som vil være til stor hjelp og nytte i boligreisen. Å bytte bolig er på ingen måte friksjonsfritt i dag, men skal rydde og vaske og bære bort sine egen ting før visning, og det skal gå fort. Alt som kan bidra til å gjøre dette enklere for folk, er vi interessert i å støtte opp om, sier Ulvness.

At det kan bidra til å gjøre boligbytte mer miljøvennlig, er også sentralt.

– Meglerbransjen har ikke vært den mest offensive når det kommer til ESG og bærekraft, så denne investeringen handler også om å gjøre en forskjell. Vi kommer til å stå for rundt 10.000 transaksjoner i 2022. Når vi integrerer Secundo i vår kundereise, så tror vi på en vinn-vinn-effekt, sier hun.

Konsernet Eie er ikke ferske i investeringsgamet. I 2019 gikk de sammen med konkurrenten i Krogsveen om en investering i boligselgerforsikring. Fra tidligere har de også satset på IT-løsninger som kan være med å påvirke løsningen for bolig-transaksjoner.

Nå er det særlig sirkulær økonomi som står på radaren.

– Sirkulær økonomi er den nye økonomien. Jeg tror den kommer til å øke i omfang fremover, også hjulpet av holdningsendringer som dukket opp under pandemien. Så vi kommer til å gjøre mer på bærekraft, kanskje også når det kommer til investeringer, sier Ulvness.

Powered by Labrador CMS