På ferie
i Hellas reflekterer gründer Åsgeir Helland over de økende skogbrannene
i området:
– Skal
vi stanse klimaendringene er vi nødt til å endre på forbruksvanene våre. Her
kommer det til å skje et drastisk skifte i kjøpemønster, og når det kommer så
er vi i Sharefox nødt til å være klare.
På ferie
i Hellas reflekterer gründer Åsgeir Helland over de økende skogbrannene
i området:
– Skal
vi stanse klimaendringene er vi nødt til å endre på forbruksvanene våre. Her
kommer det til å skje et drastisk skifte i kjøpemønster, og når det kommer så
er vi i Sharefox nødt til å være klare.
Siden
2019 har han jobbet med å bygge opp selskapet Sharefox. De er et software-selskap
rettet mot bedriftsmarkedet (B2B-SaaS) som tilbyr en plattform for bedrifter
som driver med utleie.
Dersom for eksempel en retail-kjede har lyst til å
begynne med utleie, så kan de komme til Sharefox som gir de alt de trenger, fra
nettside til ordrebehandling, i en ferdig plattform uten å måtte kode.
Han har tidligere fortalt i Shifter at dette kan være i retailerens interesse, fordi marginene på å leie ut utstyr over tid kan bli bedre enn ved kun et salg.
Doblet kundemassen i
2022
I finansregnskapet
2022 oppgis det at Sharefox hadde salgsinntekter på 4,5 millioner kroner i 2022.
Dette representerer en økning på 40 prosent sammenlignet med omsetningen fra 2021.
Kundelisten
kan Helland fortelle inneholder hele spennet fra DNT, som leier ut
kajakker i Bjørvika, til selskap som driver med fullautomatisert, selvbetjent hengerutleie. De har også fått med store retailkjeder som Felleskjøpet og Mekonomen.
Han
skiller generelt kundene i to segmenter: Det første segmentet er bedrifter som
ønsker å eksperimentere med å innlemme utleie som en del av deres forretningsmodell.
Det andre segmentet er bedrifter som allerede har en utleiebasert økonomi, men
som ønsker å digitalisere og/eller effektivisere tjenesten sin.
Det er spesielt
det sistnevnte segmentet som har bidratt til omsetningsvekst i 2022 ifølge
Helland. Han forklarer det ved at mange bedrifter i det første segmentet har
måttet kutte i innovasjonsbudsjettene som følge av krevende makroøkonomiske
forhold.
Utleie-gründeren
synes det er spesielt spennende at 22 prosent av kundebasen i 2022 nå er utenfor Norge, med flest i utenlandske kunder i Sverige og Danmark.
Fortsetter internasjonal
satsing
Kostnadene
økte også i løpet av fjoråret, fra 5,8 millioner kroner i 2021 til 9,6
millioner kroner i 2022. Dette ga et underskudd før skatt i 2022 på 5,2
millioner kroner.
Helland
forteller kostnadene gikk til utvikling av plattformen for å gjøre den klar for
internasjonal ekspansjon og å bygge opp et salg- og markedsføringsteam. Begge
deler har bedriften fortsatt med gjennom første halvdel av 2023, og det har
gitt resultater:
– Selv
om vi har hovedfokus på å Norden, merker vi allerede nå at det er interesse for
produktet vårt på tvers av kontinenter. Gjennom inbound-salg har vi fått
kunder fra Sør-Europa, Australia og USA, forteller Helland fornøyd.
Inbound
salg er ifølge Wikipedia en strategi som går ut på å bruke
markedsføring for å la nye kunder finne deg, fremfor at du jakter ned nye kunder.
Selv om
interessen er der, har Helland ingen hast med å bli verdensdekkende:
– Det er
kapitalkrevende å ekspandere til nye markeder og du er nødt til å gjøre det
smart. Går du for bredt og ufokusert ut, så ender du med å ikke treffe noen. Nå
har vi vist at det er mulig å selge internasjonalt fra Norge. I første omgang
er fokus å vokse videre i Norden, så får vi se hva som blir neste steg etter
det, avslutter han.
Godt kapitalisert
Helt til slutt deler Sharefox-gründeren at de planlegger å hente mer kapital først i 2024.
Denne rullebanen sikret selskapet gjennom tre emisjoner i løpet av fjoråret hvor de hentet omlag 31 millioner kroner tilsammen.
Den største runden på 20 millioner kroner ble ledet av investeringsselskapet TD Veen. Sharefox fikk også med seg Bring Ventures i en mellomrunde i mai.
De øvrige aksjonærene med tro på leie-selskapet er ansatte og individuelle investorer med operasjonell bakgrunn og erfaring. Blant sistnevnte finner vi blant annet Erling Paulsen med erfaring fra selskapene Sanity, Folq og Laft, samt Odd Sverre Østlie, tidligere Pexip-sjef og nå sjef i Cautus Geo.