gjenbruk
Vandre droppet delingsøkonomi-modellen for å få fart på veksten
Vandre har landet Db (Douchebags) som en av sine første kunder. Nå sikter gründer Henriette Wiken Lund mot å lansere tjenesten for selskaper utenfor friluftssegmentet.
Vandre ble startet med utleie av klær og utstyr til turgåere, med mål om å gjøre friluftsliv billigere, enklere og mer bærekraftig.
Selskapet ble startet av Henriette Wiken Lund. Hun studerte geologi ved Universitetet i Bergen og har alltid hatt en brennende interesse for naturen og friluftsliv.
En påbegynt master ble derimot avbrutt da hun fikk tilbud om å starte som innkjøpssjef på sportsbutikken Oslo Sportslager i Oslo sentrum.
I to år bestemte hun hva butikken skulle kjøpe inn og var i forhandlinger med leverandører. Det var i den jobben frøet for gründerselskapet hun nå leder, ble sådd.
To pilotkunder
– Vi gikk fra utleie til gjenbruk fordi vi ønsket å samarbeide med merkevaren direkte. I tillegg er gjenbruk en voksende trend, noe vi ser i samtlige bransjer. Kunder stiller mer og mer krav til merkevaren og ønsker å handle av produsenter som har fokus på bærekraft, samt har kontroll over hele sin verdikjede.
Lund forteller at Vandre er et teknologiselskap som driver en gjenbrukstjeneste på vegne av merkevaren. Selskapet leverer en såkalt white-label tjeneste til merkevaren.
Når kunden selger tilbake sitt produkt til merkevaren, eksempelvis en slitt bag eller bukse, forholder de seg tilsynelatende til merkevaren, men det er Vandre som står for driften. De leverer reparasjonstjenesten, logistikk, teknologien, registrering, etc. forteller Lund.
Så langt har Vandre inngått samarbeid med to norske aktører, Db (tidligere DoucheBags) og Halite. Siden august i år har forbrukere kunnet kjøpe reparerte og brukte produkter, samt selge tilbake sine ødelagte produkter, til disse to merkevarene via gjenbruksprogrammene Db Renewed og Veterans by Halite.
Gjenbruksprogrammene tar også for seg de eventuelle reklamasjonene til merkevarene, der også de blir reparert og gitt nytt liv.
Tilbake får man et gavekort fra den samme merkevaren.
– Vandre er et godt Våren-case
Vandre er et av selskapene som inngår under paraplyen hos det nystartede investeringsselskapet Våren, som investerer i tech-gründere i bio- og sirkulære økonomien på bygdene.
Til nå har Vandre hentet 2,1 millioner kroner. Våren er hovedaksjonær. Med på laget er også impact investoren New & Company.. En runde på mellom 6 og 8 millioner kroner er målet for 2022, sier Lund.
– Vandre ble startet av Lund og Våren sammen. Våren er altså en ren Co-founder, der forskjellen fra en tradisjonell Co-founder er at vi er flere personer som bidrar og vi trekker på de forskjellige kompetansene og ressursene ved behov, sier daglig leder i Våren, Jakob Retvedt Bakkerud
Vårens kriterier til et case er at selskapet skal ha en reell positiv bærekraftsimpact og at Vårens kompetanse skal være avgjørende for suksessen til selskapet.
– Vandre er et tydelig sirkulærøkonomisk konsept som vil bidra til bedre ressursutnyttelse i en bransje som står for store utslipp, og vi anser oss som gode bidragsytere inn i selskapet. Med, andre ord, vi mener Vandre er et godt Våren-case, sier han.
Bakkerud forteller at Våren har lagt ned en betydelig andel timer i selskapet, og kommer til å fortsette å gjøre det. Til nå har det investert rundt 1,5 årsverk i tillegg til 500.000 kroner i kapital.
Vil tilrettelegge for gjenbruk på lag med merkevarer
Til nå har det vært fritidssegmentet Vandre har rettet seg mot, men alle type selskaper som selger tekstiler, bagger, sko, etc. er aktuelle.
– Vi gikk fra å tenke at dette er en tjeneste som trengs i sportsbransjen, til å innse at det vi leverer er like aktuelt for vanlig tekstilaktører”, sier Lund.
Lund viser til at tekstilbransjen står for 10 prosent av verdens klimautslipp og at vesten bruker Chile som søppelfylling i saken «Klesindustriens kirkegård i Chiles ørken».
Tidligere har Sløsesjokket på NRK satt fokus på de samme utfordringene. Vandre er startet for å bidra til en løsning på problemet, i samarbeid med merkevarer.
– Vandres tilnærming vil bidra til å løse deler av problemet og tilnærmingen er såre enkel. Vandre skal drifte et tilbakekjøpsprogram for forskjellige merkevarer innenfor tekstilbransjen, der produkter blir kjøpt tilbake, reparert og lagt ut for nytt salg – alt i regi av merkevaren og med merkevarens eget kvalitetsstempel.
– Denne modellen har flere positive effekter; Livssyklusen til produktene blir forlenget, produsenter av kvalitetsprodukter blir belønnet for at produktene kan selges flere ganger, og gjenbruk som en trend blir ytterligere styrket ved at populære merkevarer stiller seg bak gjenbrukskonseptene, sier Lund.