Hardware
Vekst for Woxen
Alexander Woxen kunne vise til vekst i første kvartalsrapport som CEO i Huddly.
Alexander Woxen, CEO i Huddly.
Foto: Per Ivar Nikolaisen
Nettkamera-produsenten Huddly rapporterte kvartalstall torsdag for første gang etter at Alexander Woxen tok over styringen i selskapet og Ragnar Kjos ble CFO i januar.
Omsetningen økte med 36 prosent fra q1 2021 til 114,1 millioner kroner.
Samtidig mengden ubetjente bestillinger (backlog) med 88 prosent til 201,8 millioner kroner.
– Vi har valgt å prioritere vekst for å styrke Huddlys posisjon i videokonferansemarkedet, sier Alexander Woxen i en kommentar.
Bakgrunnen for fremleggelsen var et surt klima på børsen for teknologiaksjer. Huddlys markedsverdi har falt rundt 40 prosent siden samme tid i fjor.
En grunn til fallet for mange teknologiaksjer er problemer med forsyninger av komponenter fra internasjonale markeder. Ifølge meldingen fra selskapet har problemene fortsatt inn i 2022 som ventet, og de er forsterket av nedstengning i Kina og krig Ukraina.
På tross av problemene lyktes det Huddly å skaffe komponenter, men høyere priser påvirker marginene på kort sikt. Bruttomarginen har falt fra 52 til 36 prosent. Justert EBITDA landet på 14,9 millioner mot 30,2 millioner i q1 2021.
Inklusive kostnadene tilknyttet opsjonsprogrammet kom EBIT på minus 9,8 millioner kroner, mot minus 256,4 millioner kroner i q1 2021.
Selskaper guider 450 til 550 millioner i omsetning for året. Det tilsvarer rundt 50 prosent vekst.
Nyheter og innsikt rett i epostboksen
Motta høydepunktene fra Shifters redaksjon direkte i innboksen din.