Tibber-gründer Edgeir Vårdal Aksnes har ansatt vekstekspert Marion Nöldgen for å lede selskapets satsing i Tyskland.
Foto: Vilde Mebust Erichsen / Presse
Vekstekspert skal lede den avgjørende Europa-satsingen til Tibber: «Skandinavia er et århundre foran»
Marion Nöldgen har bygget milliardbedrift, men først da hun traff Førde-bedriften Tibber fant hun meningen med startup-livet.
To ganger har tyske Marion Nöldgen vært med å bygge oppstartsbedrifter nærmest fra bunnen til omfattende organisasjoner, som deretter har blitt solgt for milliarder.
Nå er hun ansatt som administrerende direktør for Tyskland-satsingen til Førde-bedriften Tibber. Hun får dermed ansvaret for å etablere og utvide det ambisiøse strømselskapet i Europas største marked.
– Energisektoren er helt ny for meg. Men selv om jeg har litt å lese meg opp på på feltet, kjenner jeg tankegangen godt: å bygge for vekst og sunn, bærekraftig business, hånd i hånd, sier hun.
Vekst og sunn business, hånd i hånd
Nöldgen ble kontaktet av et rekrutteringsbyrå på vegne av Tibber i fjor, og var én av fem kandidater selskapet vurderte nøye. Hun tiltrådte stillingen 27. januar. Bakgrunnen ble avgjørende, til tross for at hun var helt blank på energi-området.
Det hun har, derimot, er solid erfaring fra startup-bransjen. Etter fullførte studier i bedriftsinformatikk, ble hun kastet rett ut i den omfattende startupscenen i Berlin. Hun gikk inn i rollen som visepresident med ansvar for vekst i restaurantplattform Quandoo. Fra et team på fem basert i Berlin, utvidet selskapet til 15 land, og ble etterhvert slukt av japanske Recruit Holdings for om lag to milliarder kroner i 2015. På CVen kan hun også vise til et opphold som administrerende direktør i videomarkedsføringsbyrå Videobeat Networks, som hun ledet fra små lokaler i Hamburg til å bli et team på nærmere 70. Hun forlot selskapet da det i 2018 ble kjøpt av den internasjonale markedsføringsgiganten Dentsu.
– Det er spennende med slik hurtig skalering. Men det handler mye om å sikre neste finansieringsrunde, og ikke om å bygge en sunn virksomhet. Etter hvert ble det klart for meg at jeg ønsket å gjøre noe med mer langsiktig perspektiv. Jeg vil bygge noe som kan vare og, fra et forretningsperspektiv, leve, ikke nødvendigvis bli solgt, sier hun.
Og i det bildet glir Tibber rett inn, mener hun.
– Jeg sa til meg selv at det neste jeg skulle gjøre, måtte være meningsfullt, noe med «impact». Og her får jeg muligheten til å påvirke livet til så godt som alle, sier Nöldgen.
Gradvis tilpasning
Det tyske energimarkedet har vært gjenstand for heftig debatt de seneste årene. Regjeringen har iverksatt en storstilt omlegging fra fossilt brensel og kjernekraft til grønnere alternativer. På en kant klager store bedrifter over ustabil strømtilførsel ettersom produksjonen er avhengig av vind og sol, mens forbrukere på den andre kanten har fått store påslag på regningen - offentlige avgifter som skal finansiere utbygging av flere vindmøller og solceller.
Analyser gjennomført av den tyske forretningsorganisasjonen for energi- og vannindustrien, BDEW, viser at tyske husholdninger betaler mest av alle i Europa for strøm, og en tredjedel av landets totale strømregning, mens de står for mindre enn en kvart av totalforbruket. Samtidig er store deler av forbrukermarkedet svært gammeldags. Smartmålere, som nå er påbudt i Norge, er ukjent for de fleste. Kostnaden gjennom året samles noen ganger i én januar-regning, og strømselskapene sender gjerne eget personell for å lese av strømmen.
– Skandinavia ligger langt foran Tyskland. Hvis du ser på detaljene, virker det som at dere er et århundre foran. Realiteten er at så godt som ingen har smartmålere, sier Nöldgen.
Likevel tror hun at Tibber i stor grad kan beholde modellen de har bygget selskapet på i Norge.
– Husk at nesten ingen hadde smartmålere i Norge heller, da Tibber startet. Så tilnærmingen til det tyske markedet blir ikke så ulikt det de har gjort i Skandinavia.
Hovedutfordringen, mener hun, er å venne tyske forbrukere til tanken på noe helt nytt.
– Det er som når elbilen kom. Varierende strømpriser gjennom døgnet er et grunnleggende nytt konsept i det tyske sluttbrukermarkedet. Så vi må gå gradvis frem, og kanskje tilby månedlige eller ukentlige priser, i stedet for hver time.
Store forskjeller
I tillegg til Nöldgen har Tibber ansatt et team bestående av fire «fagpersoner», får Shifter opplyst, som blir ansvarlige for å tilpasse løsningen til det tyske markedet, og som skal betjene de lokale forbrukernes behov.
– Bare mellom Norge og Sverige er det store forskjeller. Ikke bare på naturlige ting som språk, men hvilke referansepunkter forbrukerne i hvert marked har. Dette krever at vi må gå inn med åpent sinn og eksperimentere oss frem. Selv om produktet vårt er i stor grad det samme, så er det små endringer som skal til for at det blir greit mottatt til at det kan gå viralt. Dette er jo kanskje noe av det mest spennende man kan gjøre som en startup, sier Tibber-gründer Edgeir Vårdal Aksnes.