Vendito jakter grønne scale-ups: Dette kjennetegner selskapene de går inn i
Det ferske investeringsselskapet Vendito vil ta norsk tech ut i Europa, og har exit-strategien klar fra dag én.
Gjennom en serie artikler intervjuer vi investorer om deres strategi, forventinger til gründere og hva som skal til for at de går inn i et selskap med kompetanse og kapital.
Thomas Gunnarsson er Managing Partner i investeringsselskapet Vendito & Co. Selskapet ble startet i 2019, og investerer i teknologi og grønne selskaper i vekst-fasen. Så langt har de gått inn i tre selskaper:
- Spense, som leverer friksjonsfri betaling, finansiering og fleksibilitet for fagsystemer, enterprisebedrifter og bilverksteder.
- Dynamic Elements Markets er en digital plattform for samfunnsansvar. Selskapet tilbyr frivilligheten og idretten en annonsefinansiert kommunikasjonsløsning, hvor idretten og frivilligheten selv får en andel av pengene.
- Helse, Mat & Livsstil – Hemali – er en uavhengig nyhets- og informasjonskanal for bedre helse. Selskapet tilbyr attraktive produkter og tjenester for bedre helse, mat og livsstil.
Gunnarson forteller at de er på utkikk etter flere caser, og er i dialog med flere.
– Hvordan vurderer dere en startup?
– Den må være skalerbart på minimum nordisk nivå, må være innen tech og-eller grønt, og ha noe unikt eller innovativt å tilby markedet, som løser reelle problemer, samt en strategi for exit.
– Hva er et ideelt gründerteam?
– De må ha høy og unik kompetanse som går «all inn». Det er viktig at de vet verdien i egen kompetanse og er ydmyke for hva de selv ikke kan eller skal bruke tid på.
– Hva bør man ha klart før man tar kontakt med dere, og hva er den beste måten å ta kontakt på?
– En tydelig og skalerbar forretningsmodell og klare ambisjoner. Gründerne bør ha oversikt over markedet, kunder og konkurrenter.
– Er dere den første som sier ja, eller er dere avhengig av at andre investorer hopper ned fra gjerdet og leder an før deg?
– Vi kan være de første som sier ja.
– Følger dere opp investeringene?
– Ja, i aller høyeste grad. Vi går ikke inn i selskaper uten at vi går inn i styret eller engasjerer oss direkte med vår kompetanse inn i selskapet. Der det er hensiktsmessig, samlokaliserer vi selskapene hos oss.
– Er det spesifikke bransjer dere liker bedre enn andre?
– Nei, selskaper vurderes ut ifra potensiale og at vi følger vår investeringsstrategi.
– Hva er din turn-off, det verste en gründer kan gjøre eller være i møtet med dere?
– Arrogante og ikke åpne for andres kompletterende kompetanse og lav forståelse for markedet, kunder og kommersielle prosesser.
– Er det viktig for dere at gründerne sitter på majoriteten i selskapet, når du går inn?
– Ja, absolutt!
– Hva tenker dere hvis en gründer også ønsker å selge noen aksjer i en investeringsrunde?
– Ja, så lenge det er i liten skala og er veldig godt begrunnet, er ikke det problematisk.
– Hvordan er prosessen fra første møte til endelig investering?
– Flere møter hvor vi vurderer forretningsidé, potensiale, kommersielle muligheter, markedet, kunder, teknologi og ikke minst personligheten til gründerne.
– Hvorfor skal en gründer velge dere som investor fremfor andre, din 30 sekunders pitch?
– Investorer som tror de bare trenger penger, passer ikke inn hos oss. Vi går fullt inn med vår kompetanse, nettverk og erfaring i tillegg til egne penger.
– Hva legger dere i å være en gründervennlig investor?
– Åpne, ærlige, tydelige og til å stole på.
– Hvor mye tid investerer du i startupen i ettertid?
– Vi investerer mye tid da vår strategi er at vi går inn i styret, leverer vår kompetanse, hjelper med co-investorer og ofte samlokaliserer, der det er hensiktsmessig.
– Hva er viktig å tenke på når det oppstår en konflikt mellom en investor og en startup?
– Tydelige skriftlige avtaler, forventningsavklaring, åpenhet og konsekvensanalyse.
– Hvor lang tidshorisont har dere for en investering, og hvilken exit-strategi har du?
– Exit 3 - 5 år. Alltid en exit-strategi, men tilpasset det enkelte selskap vi går inn i.
– Hva opplever dere som største painpoint til startups?
– Tydelig forretningsplan, tilgang på funding og kompetanse i symbiose.
– Innen hvilke områder vil vi se vekst?
– Tech generelt, grønt, helse, mobilitet, payment og smart-hus/by løsninger.
– Hvilke områder er hypet?
– En del innenfor grønt.
– Viktigste trenden innen investeringer akkurat nå?
– IOT, grønt, mobilitet og helse/medisin.
– Nevn en ting dere smertefullt har fått erfare som investor.
– Ting tar tid. Det koster ofte tre ganger så mye å utvikle, og tar tre ganger så lang tid som man tror på forhånd.