oppkjøp
Verdane-eid SaaS-selskap kjøper opp fransk markedsleder
Papirfly kjøper franske Keepeek som har merkevarer som Yves Rocher, Airbus, Veolia, Orange og EDF på kundelisten.
CEO i Papirfly Group Karl Fredrik Lund (øverst) og Joakim Kjemperud i Verdane kjøper franske Keepeek.
Foto: Papirfly / privat / Verdane
Papirfly har i dag offentliggjort oppkjøpet av franske Keepeek.
Selskapet omtales som den franske markedslederen innen digital merkevareledelse og tilbyr en samarbeidsplattform for markedsførings- og kommunikasjonsteam, og hjelper dem å organisere, administrere og distribuere innhold.
Keepeeks kundeportefølje består av merkevarer som Yves Rocher, Airbus, Veolia, Orange og EDF.
Det globale markedet for denne typen løsninger er ifølge er ventet å vokse i gjennomsnitt 10 prosent, og nå en verdi på om lag 1,3 milliarder euro i 2026.
Oppkjøpet skal være en del av Papirflys satsning for å styrke sin posisjon som ledende utvikler av løsninger for merkevareledelse i Europa.
Papirfly, som er majoritetseid av den europeiske vekstinvestoren Verdane, hjelper kunder som BMW, Unilever, Vodafone og IBM med å levere konsistent merkevarebygging på tvers av markedene og lokasjonene som selskapene er til stede i.
SaaS-selskapet ble etablert i Norge for 20 år siden og er i dag til stede i åtte europeiske land. Papirfly hjelper 600 selskaper og én million brukere med å håndtere daglige utfordringer knyttet til merkevarebygging.
– Oppkjøpet er svært viktig som en del av vår strategi for å befeste og utvide vår posisjon som den ledende leverandøren av programvare for merkevareledelse i Europa. Kjøpet av Keepeek styrker oss i konkurransen, ikke minst i Frankrike og det fransktalende Europa, og vil bidra til å sikre vår lederposisjon i bransjen, sier Erik Langaker, styreleder i Papirfly Group.
Langaker er selv tidligere gründer og investerer via sitt familieselskap Vestland, blant annet i Complai.
Oppkjøp nummer to
– Dette er oppkjøp nummer to siden vi investerte i Papirfly tidlig i 2022, og vi vil fortsette å støtte nye oppkjøp i nøkkelmarkeder, sier Joakim Kjemperud, Principal i Verdane.
Forrige gang var det Espen Getz Harstads Brandpad som ble slukt tilbake i august.
- Kombinert med selskapets imponerende organiske vekst vil denne offensive strategien posisjonere Papirfly som markedsleder i Europa innen merkevareledelse, sier Kjemperud.
Papirfly-plattformen vil bli gjort tilgjengelig for Keepeeks kunder.
– Vi er veldig glade for å gå sammen med Papirfly. Selskapet er velkjent for sin innovasjon og ekspertise innen merkevareledelse, og vi mener vår kunnskap innen digital forvaltning av merkevarer vil være et verdifullt tilskudd til plattform deres. Sammen vil vi kunne tilby kundene enda bedre løsninger og hjelpe dem med å oppnå målene sine mer effektivt, sier Thomas Larzilliere, administrerende direktør og gründer av Keepeek.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.