INVESTOR
Verdien av Oda er kuttet og kuttet - nå snur trenden
Storeier skriver opp verdien av Oda. Samtidig har den tidligere enhjørningen skaffet nye millioner.
Hvert kvartal i halvannet år har svenske Kinnevik skrevet ned verdien av sin aksjebeholdning i Oda. Storinvestoren eier 27 prosent av det norske vekstselskapet.
I den seneste kvartalsrapporten fra svenskene kan det imidlertid se ut som at bunnen er nådd. Kinnevik skriver opp verdien fra 429 millioner kroner til 571 millioner kroner.
Samtidig har Kinnevik, som tok kontroll over det norske vekstselskapet på tampen av fjoråret sammen med Verdane og Summa Equity, utstedt et lån til Oda på 52 millioner kroner, som etter alt å dømme skal konverteres til aksjer i fjerde kvartal.
Finansdirektør Vegard Aakre Vik i Oda bekrefter at de har fått et konvertibelt lån, men vil ikke kommentere saken ytterligere nå.
Verken Kinnevik, Verdane eller Summa Equity har foreløpig besvart Shifters henvendelser.
Fortsatt kutt i søsterselskap
U-svingen til Kinnevik gjelder ikke for denne kategorien selskaper som helhet. Investoren har for eksempel fortsatt å kutte i vurderingen av den svenske Oda-utgaven, Mathem.
I kvartalsrapporten skriver Kinnevik at deres satsing på digital dagligvare møtte «drastiske motvinder» i fjor og i år, som en konsekvens av at forbrukeratferden i stor grad gikk tilbake til normalen som rådet før koronapandemien.
Klare for nye runder
Selv om trenden tilsynelatende har snudd for Oda, er prislappen investorene setter på selskapet, langt unna toppen. I fjor vår vurderte Kinnevik sin beholdning til å være verdt 1,1 milliarder kroner, og da hadde de en lavere eierandel enn nå. Totalt er verdien godt under halvparten av det svenskene har betalt for eierandelen hittil.
Da Kinnevik sammen med nevnte Verdane og Summa skjøt inn 1,5 milliarder kroner i Oda i fjor, var beskjeden at summen skulle holde for å gjøre det norske selskapet lønnsomt.
Samtidig presiserte begge at de var beredt til å skyte inn mer vekstkapital ved behov.
Fortsatt vekst
Siden den gang har det også skjedd mye i Oda. Den storstilte internasjonale satsingen i Finland og Tyskland er strupet. I stedet for å selge mat på nett, som i Norge, prøver de seg nå på en strategi med partnerskap, hvor de skal levere logistikkløsninger for etablerte aktører i disse markedene.
Feilskjæret har kostet mye penger. På gruppenivå leverte Oda et underskudd på 1,14 milliarder kroner i fjor, som var en solid nedtur fra året før. Samtidig økte omsetningen med nesten 19 prosent, til 2,93 milliarder kroner.
Brorparten av inntektene kommer fra den norske virksomheten, som i 2022 omsatte for 2,7 milliarder kroner og endte med et resultat før skatt på minus 350 millioner kroner.
I sommer meldte Oda om fortsatt god vekst, og sin sterkeste sommer noensinne. Bare i juli vokste butikken med 20 prosent, ifølge selskapet.
Andre aktører har også fått opp øynene for dette segmentet. Meny varslet nylig en storstilt satsing på netthandel.