finansiering

Verksted på hjul henter millioner

Noddi legger planer for rask ekspansjon etter vellykket debutsesong.

Odin Alveng, også forretningsutvikler i Oda, og Tom-Arne Danielsen står bak Noddi, en tjeneste for mobilt bilhold. Det gjør også teknologisjef Stian Grimsgaard (ikke i bildet), som var en av arkitektene bak ruteplanleggeren i Oda. Tjenesten ble lansert i år.
Publisert

Noddi lanserte tjenesten for mobilt bilhold, i første omgang dekkskift, tidligere i år - og rundet i høst 1000 oppdrag, forteller gründerne Odin Alveng og Tom-Arne Danielsen.

– Antall oppdrag var aldri så viktig, men det måtte være såpass mange at vi ikke kunne håndtere det manuelt, sier Alveng.

Tjenesten hadde på det meste nesten 50 oppdrag på én dag.

– Det var det vi antok var smerteterskelen. Før vi fikk automatisert alt, fra booking til rutelegging, brukte vi tre timer. Nå tar den samme jobben to minutter, sier han.

Gründeren er også forretningsutvikler i Oda - og ble teamet opp med makkeren i fjor.

Høstens dekkskifte-sesong var duoens debut.

– Det gikk overraskende smertefritt operasjonelt sett, sier Danielsen.

– Vi hadde fryktet at det skulle være mer som ble ødelagt, men den største utfordringen var en kompressor, som vi bruker for å fylle luft. Den failet hele tiden.

– Litt stress på en søndag ettermiddag, når du spiser middag med familien, så ringer det to samtidig, som sier at kompressoren har slutta å funke. Da var det bare å sette seg i bilen og få det fiksa. Det kostet oss noen tusen kroner, sier gründeren.

Flere har også tatt kontakt etter at den første snøen nylig falt i Oslo og omegn.

Butikken ble imidlertid stengt etter høysesongen.

– Det ble litt tynt mellom hvert oppdrag, og det å skulle ha noen ute på timelønn eller stykkpris ble enten ulønnsomt for oss eller uattraktivt for dem nå mens vi ennå har en relativ lav kundemasse, sier Alveng.

Får drahjelp til rask ekspansjon

Parallelt med debutsesongen hentet Noddi 3,5 millioner kroner til en verdivurdering på 25 millioner kroner.

Største investor er Bjørk Invest - sammen med flere privateide investeringsselskaper. Gina Nygard, som satt i ledergruppa i Otovo, er også engleinvestor, i tillegg til styreleder.

– Gina har viktig erfaring fra raskt skalering til flere land, sier Alveng.

Selskapet har også tidligere hentet kapital fra en rekke profilerte engleinvestorer, blant andre Oda-gründerne Karl Munthe-Kaas og Mats André Kristiansen, Nabobil-gründer Christian Hager, Johan Hallesby bak Beta Mobility, Sverre Tyrhaug, CEO i Thommessen.

– Med den «burn raten» vi har nå, så har vi kapital i ett år, men vi ser på å gjøre et betydelig løft til neste sesong. Da skal vi ha klar en plattform som enkelt kan skalere og til det skal vi forhåpentligvis hente en større sum allerede til sommeren, sier Alveng.

Planen er å ekspandere til flere byer før vårens dekkskifte-sesong.

Målet i 2023 er også å lansere tjenesten i den første utenlandske byen.

– Parallelt med hjulbytte-operasjonen, går vi nå opp dekksalgsbiten. Hver gang vi bytter dekk, måler vi mønsterdybde og ser om du trenger nye dekk, og så skal vi fasilitere salget og time dette, sier Danielsen og legger til:

– Vi skal gjøre timingen på dekksalg bedre enn det som er i dag. I dag kjøper du nye dekk, selv om du kanskje har tre måneder igjen. Det er bærekraftsmessig helt håpløst.

Noddi samarbeider med en rekke partnere som leier ut mannskap.

– Denne bransjen er veldig lite teknologi-drevet, så hvis vi bygger god teknologi og har en kundemasse på tusenvis av kunder, så er det attraktivt i seg selv for partnere.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.

Ja, takk!