Slush

Vi møtte Mark Zuckerbergs viktigste mann i det nye metaverset: Han tror han finner det «neste store» utenfor Silicon Valley

– Personlig tror jeg den neste generasjonen produkter vil bli skapt og bygget av entreprenører på utradisjonelle steder - steder som historisk sett er blitt oversett og undervurdert, sier Ime Archibong, som er en av de få topplederne i Silicon Valley med afroamerikansk bakgrunn.

Ime Archibong er VP of New Experiments i Meta, og blant de mest populære på Slush-konferansen i Helsinki.
Ime Archibong er VP of New Experiments i Meta, og blant de mest populære på Slush-konferansen i Helsinki.
Publisert Sist oppdatert

Sjefen for «nye eksperimenter» i Meta, tidligere Facebook, går på scenen på Slush. Det er smått oppsiktsvekkende at en av verdens mektigste teknologiledere har tatt turen hele veien til et kaldt og forblåst hjørne av Norden disse desemberdagene. Riktignok samarbeidet Ime Archibong nært med Spotify i sin tidligere jobb i Facebook - som «VP of Partnerships» - for å koble de to tjenestene sammen. Det spekuleres i gangene på Slush om Mark Zuckerbergs høyre hånd for «det neste store» har vært på speiding etter startups, kanskje særlig innenfor VR- og AR-området.

Da han møtte Shifter etter sin opptreden på scenen var det imidlertid mangfoldet, og mangelen på det, som han var opptatt av.

– Jeg elsker at Larry (Madowo fra CNN) stilte det spørsmålet fra scenen. Jeg vet ikke om det har vært noe annet panel her på Slush som representerte den gruppa jeg og han kommer fra, sier Archibong til Shifter, med henvisning til at de var to av svært få med en annen etnisk bakgrunn i konferanseprogrammet.

Tapte muligheter

Særlig etter «Black Lives Matter»-demonstrasjonene i fjor er han blitt kjent som en av de få svarte lederne i et ganske hvitt lederskap Silicon Valley. Han møtte det samme på nordiske Slush, og viser til to dager med fantastiske samtaler og foredrag, men lite mangfold i etnisitet.

Selv fulgte han et femtech-panel den første dagen. Der ble det gjentatt at mangelen på kvinnelige entreprenører og investorer er en tapt mulighet for industrien, med henvisning til at dette tross alt er 50 prosent av befolkningen. Han mener det samme gjelder for mange andre grupperinger.

– Det er en lang rekke undervurderte og glemte brukergrupper med et stort uutnyttet potensial, med tanke på hvor relativt lite av dagens teknologi som er bygget for dem. Det er en del av den rollen jeg har hos Meta. Jeg vil prøve å lukke det gapet, og mener det ligger en kraftfull strategisk mulighet i dette, sier Archibong til Shifter.

Ime Archibong fra Meta i samtale med Larry Madowo fra CNN.
Ime Archibong fra Meta i samtale med Larry Madowo fra CNN.

«The lonely onlies»

I samtalen fra scenen ble han intervjuet av den Kenya-baserte CNN-journalisten Larry Madowo.

– Du er en av de høyest rankede svarte lederne i Silicon Valley. Etter sommeren i fjor har din rolle blitt enda viktigere. Hvordan tenker du rundt dette?

– Det andre ansvaret vi tar på oss som «the lonely onlies» i organisasjonene vi representerer. Ja, jeg har tenkt på det hver eneste dag i 11 år nå. Hva slags rolle jeg skal spille som en av de få svarte lederne i dette selskapet, at produktet vi bygger også virker for den delen av samfunnet jeg bryr meg så mye om.

Han viser til hvordan Facebook i 2020 proklamerte at de ville se nærmere på hvordan produktene slo ut på likeverd og mangfold. Archibong ble utpekt som den som skulle jobbe med hvordan selskapet skulle håndtere dette.

– Det var ikke slik at Mark pekte på meg fordi jeg var «the black guy», det var en forlengelse av det jeg allerede gjort. Hvis du så på den avdelingen jeg ledet, var det en av de mest mangfoldige avdelingene i hele Meta. Det var allerede viktig og strategisk for oss, og det gjorde det enkelt for oss.

En ny verden

Han har for lengst erkjent at de som bygger produkter og tjenester i Silicon Valley ofte har lite til felles med brukerne i andre enden – ikke minst sosialt og kulturelt.

– Vi trenger en retningsforandring. Det er derfor jeg har vært veldig opptatt av vi har en tilstedeværelse på det afrikanske kontinentet. Det er også et område som kobler seg opp mot nettet i et høyt tempo, så jeg har store forventinger til at det vil skje mye i denne delen av verden i årene som kommer.

Meta med avdelingen til Ime Archibong har de siste årene etablert små startupteam over hele verden. Tanken er at kjennskapen til de lokale utfordringene og nærheten til brukerne gjør det lettere å finne bedre løsninger, enn hvis de utvikles tusenvis av kilometer unna.

– Personlig tror jeg den neste generasjonen produkter kommer til å bli skapt og bygget av entreprenører på utradisjonelle steder - steder som historisk sett er blitt oversett og undervurdert. Jeg er veldig «bullish» på vegne av det afrikanske kontinentet.

Han viser til at det er blitt eksponentielt billigere å bygge nye produkter de siste årene. Forståelsen av problemene som skal løses, blir viktigere enn selve kodingen.

– Det finnes så mange nye innovative ideer fra hjørner av verden som jeg ikke ser, når jeg kjører opp og ned «The 101» i Silicon Valley hver dag.

Suksess og fiasko

Hver av de globalt distribuerte teamene består av tre til fem personer. Archibong er opptatt av å gi teamene den psykologiske tryggheten til å feile gjentatte ganger, spesielt siden Meta legger lista ganske høyt for hva som er en suksess verdt å gå videre med.

Han understreker også at teamene er selvgående også i mye av idéutviklingen, at det ikke er han som leder som «går opp på et fjell for å meditere, og kommer ned med den o store nye ideen».

– Det finnes ingen antagelser om at jeg har alle svarene på hva som skal bygges. Det er jo grunnen til at jeg brukte hele dagen her i går, for å sparre på ideer og se hva folk skaper. Samtidig gir jeg noen perspektiver på hva vi bygger nå, og hva vi er opptatt av.

– I de to årene du har ledet «new experiments», hva mener du er den største suksessen?

– Jeg har blitt forelsket i læringsprosessen. Så når jeg tenker på de mange eksperimentene vi har kjørt, er det ingen av dem som utpeker seg som noe «jeg må løpe og fortelle til moren din akkurat nå». Det er ingenting du kan laste ned eller kjøpe ennå, men vi har lært en rekke ting på veien.

– Har du en spektakulær feil du kan trekke frem?

– Det er som å bli spurt om hva er den verste tingen et av dine barn har gjort. Det er vanskelig for meg å peke ut en ting som er den ene spektakulære feilen.

Fra scenen viser han imidlertid til at Meta nettopp ga opp et nytt prosjekt knyttet tryggere dating på internett (i likhet med Schibsted).

– Det var et eksperiment teamet var veldig engasjert i, men de var også de første til å si at det ikke fungerte. Men det var ikke fem bortsløste uker for teamet. Det var fem uker der teamet bygde noe, gjennomførte noe interessant sammen og fanget opp lærdommer på en billig og rask måte. Så delte de lærdommene bredt med selskapet ellers. Det er akkurat det vi ønsker å gjøre. Jo mer, jo bedre. Jeg blir begeistret jo flere ting vi gjør som ikke virker, for det betyr at vi kommer nærmere det som faktisk virker, sier Archibold.

Nærhet

Selvfølgelig var mange av tilhørerne, så også intervjuer Larry Madowo, opptatt av den store elefanten i rommet.

– Noen mener jo at dere er onde, at dere ødelegger samfunnet, så hvorfor skal vi stole på noe som helst av det du forteller oss nå?

– Jeg skal ikke komme her og gi en haug med gode grunner for hvorfor du skal tro meg i den prosessen vi er i nå. Som selskap svarer vi med å bygge ansvarlig, innovere med ansvar. Her på Slush har det vært en rekke samtaler om å utvikle med ansvar, og det har resonert bra med meg og det jeg tenker.

Han presiserer at Meta nå må bli målt på det de gjør i praksis, og bedyrer at de ansatte bryr seg dypt om hvordan det de gjør berører samfunnet og de ulike gruppene.

– Det er mye vi har lært de siste ti årene, og jeg er ganske optimistisk på hvilken vei dette tar.

– Når det kommer til metaverset må vi mer aktivt forholde oss til de ulike aktørene, enten det er sivilt samfunn, myndigheter, eller media, sier Archibold.

Når Meta kommer med noe nytt berører det ikke bare noen få tusen eller millioner brukere, men potensielt milliarder av mennesker.

– Det er særlig noe vi tenker på når vi eksperimenterer med nye prosjekter. Jeg går igjen tilbake til at det er menneskene vi satser på, og nærheten til det samfunnet vi bygger for, sier Facebook-toppen.

– Apropos nærhet. Norge er jo lillebroren i Norden når det kommer til startups. Har du noen perspektiver på Norge i det hele tatt?

– Det er det eneste stedet i Norden jeg ikke fysisk har vært. Og jeg er en stor tilhenger av nærhet. For virkelig å forstå hvor mulighetene ligger, og snakke om det med noen som helst troverdighet, må jeg ha vært der.

Powered by Labrador CMS