batteriteknologi

Vianode inngår milliardavtale 

Skal levere anodegrafitt til elbilbatterier for amerikansk bilprodusent.

Chevrolet Equinox EV fra General Motors.
Publisert

Det norske batterimaterialelselskapet Vianode har inngått en leveranseavtale med General Motors (GM) for produksjon og leveranse av høyytelses syntetisk anodegrafitt til elbilbatterier frem til 2033. 

Avtalen skal ha en verdi på flere milliarder dollar. 

Avtalen omfatter bygging av storskala produksjonskapasitet i Nord-Amerika, der produksjonen skal starte i 2027. Materialene skal leveres fra Vianodes IRA-kompatible fabrikk, som oppfyller kravene i den amerikanske inflasjonsreduksjonsloven. Anodegrafitten vil bli brukt av Ultium Cells LLC, GMs battericellepartnerskap med LG Energy Solution, og kan også inkludere andre fellesprosjekter.

– Vianodes avanserte batterimaterialer muliggjør kostnadseffektive batterier med bedre ytelse og lavere karbonutslipp sammenlignet med konvensjonelle teknologier. Denne avtalen er et viktig steg for å bygge en robust, lokal verdikjede for batterimaterialer utenfor Asia, sier Burkhard Straube, administrerende direktør i Vianode.

Jeff Morrison, senior visepresident for global innkjøp og forsyningskjede i GM, fremhever avtalen som et strategisk grep for å sikre bærekraftige leveranser:– Prosjektet med Vianode vil bidra til å videreutvikle batteriteknologien vår og levere merverdi til kundene.

Lavutslippsproduksjon og store ambisjoner

Anodegrafitt er en nøkkelkomponent i litium-ion-batterier og utgjør størsteparten av vekten. Vianode produserer syntetisk anodegrafitt med et karbonfotavtrykk som er 90 % lavere enn ved tradisjonelle produksjonsmetoder. Selskapet planlegger en trinnvis milliardinvestering for å etablere bærekraftig produksjon i både Nord-Amerika og Europa. Målet er å levere materialer til batterier for tre millioner elbiler årlig innen 2030.

Siden 2021 har Vianode produsert anodegrafitt på sitt pilotanlegg i Kristiansand. Selskapet åpnet sitt teknologisenter i 2022 og startet opp fullskala produksjon på Herøya i 2024.

Dr. Stefan Bergold, kommersiell direktør i Vianode, ser frem til samarbeidet med GM:– Vi introduserte en ny bransjestandard med et bekreftet klimaavtrykk på 1,9 kg CO2-ekvivalenter per kilo grafitt, og vi har som mål å halvere dette innen 2030. Vi ser frem til å utvikle produkter som bidrar til elbiler med raskere lading, lengre rekkevidde og bedre holdbarhet.

Med denne avtalen befester Vianode sin posisjon som en ledende aktør innen batterimaterialer og tar et viktig steg mot å muliggjøre en bærekraftig energiomstilling.

Få gratis nyhetsbrev

Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.