utleie
Vibrent melder oppbud: – Vi har kjempet hardt, og vi har gitt alt vi har
Klesutleie-tjenesten fikk ikke inn nok kapital.
«Det er mange som blir lei seg for dette», skriver gründer Sigrun Syverud på Facebook onsdag kveld.
Hun forteller at det i dagens investormarked ble vanskelig å få inn nok kapital til å utvikle tjenesten for utleie av klær videre.
«Akilleshælen vår var å få inn tilstrekkelig attraktivt supply og samtidig holde kostnadene nede. Vi opplever å ha gjort alt vi kan, men at det dessverre ikke går lenger».
Selskapet, som byttet navn fra Fjong til Vibrent i fjor, meldte tirsdag oppbud.
«Det er så mange som har trodd på oss, har vært kunde, partner, investor eller på annen måte støttet oss. Ikke minst har de seigeste folka jobbet hos oss», skriver Syverud videre.
Hun etablerte Fjong i 2017 og ble tre år senere kåret til årets kvinnelige gründer.
Tjenesten hadde først et showroom på Skillebekk i Oslo, hvor de etter hvert fikk over 50.000 registrerte brukere.
Lanserte i Danmark
Syverud har tidligere fortalt at pandemien traff dem hardt i 2020, men selskapet kom seg over kneika og lanserte tjenesten i Danmark året etter.
«Vi er helt sikre på at klesleie har kommet for å bli. Bærekraftig forbruk er verdt å kjempe for, og når klesleie en gang i fremtiden vil lykkes, håper vi å ha bidratt med lærdom for de neste som prøver seg», avslutter Syverud innlegget.
Tidligere Too Good To Go-gründer Sophie Wiik kom på banen i 2019 og har den siste tiden vært daglig leder.
Selskapet hadde i 2022 inntekter på 3,3 millioner kroner - mot et tap på 11 millioner kroner. Det opplyses i samme årsrapport at aksjekapitalen er tapt, og at det foreligger vesentlig usikkerhet som kan skape tvil av betydning om selskapets evne til fortsatt drift.
Vibrent hentet sist et ukjent beløp fra Unconventional Ventures for ett år siden.
Syverud og Wiik eier henholdsvis 26,5 og 21,1 prosent av Vibrent International AS.
Øvrige investorer er James Larsen Invest AS, HHT Invest AS, Skyfall Invest AS og Refsnes Holding AS, blant flere.
«Vi har gitt alt»
Selskapet har onsdag orientert aksjonærene i en epost, som Shifter har sett, der de blant annet skriver:
«Vi har kommet lenger enn de aller fleste klesleietjenestene i Europa. Men klesleie er krevende. Veien herfra til lønnsomhet var fortsatt lang og risikofylt.»
«Vi har kjempet hardt, og vi har gitt alt vi har. Vi har prøvd alle tenkelige løsninger, men det er krevende tider. Etter å ha snudd alle steiner hadde vi ingen annen mulighet enn å ta denne ufattelig vanskelige beslutningen.»
De gir også uttrykk for at de siste månedene har vært tøffe, og at de er skuffet og lei seg.