Viking Venture kjøper FotoWare
De har mediegiganter på kundelista, og hjelper London-politiet med bildehåndtering. Nå vil Viking Venture blåse nytt liv i bildehåndterings-selskapet.
Viking Venture kjøper det norske programvareselskapet FotoWare AS. Investeringen vil akselerere europeisk ekspansjon i markedet for Digital Asset Management (DAM).
FotoWare, grunnlagt i 1997, tilbyr programvare for å la organisasjoner få full kontroll på sitt digitale innhold, som gjør det mulig for mennesker og organisasjoner å utnytte innholdet enda mer.
Nå har Viking Venture kjøpt 100 prosent av selskapet.
–Siden lanseringen i 1997, er det utrolig å se hvordan selskapet har utviklet seg til å bli markedsleder innen DAM. Dette er rett tidspunkt å ta FotoWare til neste nivå, og vi er sikre på at Viking Venture er den rette partneren til å fungere som katalysator for denne veksten, sier Ole Christian Frenning, grunnlegger og styreleder for FotoWare.
Selskapet har de siste 20 årene blitt en global pioner og innovatør innen Digital Asset Management med mer enn 250 000 brukere og 4000 kunder i et bredt spekter av bransjer over hele verden.
–Vi er veldig fornøyd med anskaffelsen av FotoWare og ser frem til å bygge videre på det solide fundamentet som allerede er opprettet. Viking Venture har et spesialisert fokus på nordisk B2B-programvareselskaper, og FotoWare passer naturlig inn i denne kategorien, sier Jostein Vik, Partner i Viking Venture.
Han roser også selskapets store kundeliste.
– De har bygget et solid kundegrunnlag som inkluderer NBC Universal, Financial Times og The Economist. Vi er glade for å bygge videre på dette sterke fundamentet og se et stort potensial for å virkelig akselerere selskapets vekstrate.
I tillegg til de anerkjente mediehusene har selskapet navn som NBC Universal, Axel Springer, Thomson Reuters og Le Monde. Selskapet har også bygget seg opp til en av de ledende aktørene inn mot politi med kunder som London Metropolitan Police for deres håndtering av bilder.
–Bruken av Digital Asset Management-løsninger er utbredt i mediebransjen der FotoWare har en høyborg, men vi ser nå etterspørselenvokse jevnlig uansett bransje, sier administrerende direktør Anne Gretland.
–Vi kan trekke paralleller til utviklingen av CRM. I sine tidlige stadier var dette noe bare store bedrifter så et behov for, men i dag ønsker praktisk talt alle selskaper oversikt og kontroll over sine kunder, kontrakter osv. Vi spår den samme reisen for FotoWare og Digital Asset Management som en industri, og vi forventer FotoWare for å forbli en drivkraft for denne veksten og i forkant av innovasjon, avslutter hun.