Vil gjøre flyplassenes «farligste område» tryggere med kunstig intelligens
Airside Innovation har samlet flere sentrale aktører innen luftfartsbransjen og sikret 16 millioner fra Forskningsrådet for et prosjekt som tar sikte på å forhindre tusenvis av ulykker ved flyplasser.
«Flyplassens farligste område»: Oppstillings er plassen der flyene står før «take off». Tusenvis av ulykker skjer her vært år.Foto: Airside
Hvert år oppstår omtrent 240.000 ulykker ved flyplasser rundt om i verden i forbindelse med parkering, tømming og klargjøring av fly på oppstillingsplassene (områdene der flyene parkeres etter landing og før «take off»).
Annonse
Disse hendelsene fører ikke bare til alvorlige konsekvenser for de involverte passasjerene, men også betydelige økonomiske tap for flyselskapene.
Gjennom et nytt prosjekt i samarbeid med blant annet Avinor, Sintef, Norce og Widerøe Ground Handling, har oppstarten Airside Innovation fått bevilget 16 millioner norske kroner fra Forskningsrådet til å undersøke hvordan man kan bruke kunstig intelligens (AI) til å forhindre slike ulykker.
– Det området vi ser på er der det skjer flest ulykker på hele flyplassen. Det er altså en stor oppside ved å få kontroll på dette området, sier Roar Skogstad, forretningsutvikler og gründer i Airside Innovation.
Annonse
Forskningsprosjektet som ledes av oppstarten har fått navnet «FLAIT» og skal foregå over tre år.
Milliardkostnader
– Når flyet står parkert er det mange folk rundt som jobber med å lempe bagasje, tømme toalettene og så videre. Det kan ofte være ganske travelt og kan derfor oppstå flere skader som tilsammen kan koste milliarder, forklarer Skogstad og fortsetter:
– Det kommersielle står gjerne opp mot sikkerheten. Ting skal gjøres så fort som mulig, samtidig skal sikkerheten ivaretas.
Annonse
I følge International Air Transport Association (IATA) koster skader ved oppstillingsplassene i dag omtrent fem milliarder dollar hvert år. Det er forventet at summen vil dobles innen 2030.
Airside skal derfor lage en digital assistent som automatisk kan kontrollere «flyplassens farligste område» gjennom kameraer.
Annonse
– Dette gjøres av folk hver eneste dag, og i starten er det meningen at teknologien skal fungere som et supplement, sier Håvard Breivik, som er daglig leder i selskapet.
Skogstad forteller at det er flere typer skader som kan oppstå. Blant personskader er de aller vanligste klemskader fra utstyret som laster ut bagasjen fra flyet, samt fallskader.
Annonse
Andre typer skader kan være kollisjonsskader med bakkeutstyr og skader på flyskroget.
Testing av teknologien er allerede i gang ved Trondheim lufthavn Værnes der totalt fem kameraer er satt opp for å samle inn bildedata.
– Lavthengende frukt
Ved å samle data og analysere ved hjelp av kunstig intelligens, skal assistenten dermed forutsi og advare bakkepersonell om potensielle ulykker – og på den måten redusere slike ulykker.
– Istedenfor at det må skje en ulykke som må bli rapportert, lager vi dermed et system som gjør at man kan gripe inn i syklusen som fører til en ulykke mye tidligere, sier Skogstad og fortsetter:
– Man sparer tid, penger og ressurser – i tillegg til at det kan gi sikkerhets-effekter.
Han kaller teknologien de utvikler for «lavthengende frukt», men poengterer likevel at de er eneste i verden som jobber med akkurat dette.
– Andre aktører jobber med å øke effektiviteten, mens vi har et kvalitets- og sikkerhetsperspektiv, understreker Skogstad.
Opscom Systems, som Både Skogstad og Breivik jobber i fra før, eier over 50 prosent av Airside. Skogstad understreker at selskapet likevel er en selvstendig oppstart.
I tillegg til samarbeidspartnerne i «FLAIT»-prosjektet og støtten fra Forskningsrådet, har også Bodø kommune bidratt med støtte inn i selskapet. Selskapet har hovedkontor på Bodø Lufthavn.
Selskapet ble opprettet allerede i 2017, men det var først i fjor sommer selskapet satte i gang med prosjektet som de senere fikk støtte til.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.