Vil kjøpe norsk sjømat for 1,8 milliarder hos norsk startup

TradingFoe vil bli Nordens Alibaba. Nå har de fått koreansk millard-kunde.

Publisert Sist oppdatert

Koreanske GS Shop har forpliktet seg til å kjøpe varer for 100 millioner kroner i måneden i halvannet år via den norske handelsplattformen TradingFoe.

– De er veldig interessert i nordiske varer og produkter, særlig norsk sjømat, sier Hoa Le Nguyen, styreleder i TradingFoe til Finansavisen.

Går det etter planen, tilsvarer det et omsetningsvolum på 1,8 milliarder kroner. GS Shop har i tillegg kjøpt aksjer for et mindre beløp i oppstartsselskapet.

Av norske selskaper som i dag bruker TradingFoes plattform finner man blant annet sjokoladeprodusenten Hval, kornprodusenten Duga, Nordic Group Seafood, Fjording og Arctic Catch.

– Avtalen med GS Shop åpner opp for store muligheter for de som selger på plattformen. For eksempel omsetter GS Shop sjømat for cirka 2 milliarder året, sier Hoa.

Gründerne bak selskapet er Thomas Dang og Mo Zaw Win. Selskapets opprinnelige plan var å eksportere Omega 3-kosttilskudd til Asia, men etter hvert satset de på å formidle et bredere spekter av varer til et distribusjonsnettverk i Sørøst-Asia

I juni ble TradingFoe lansert i Vietnam sammen med internasjonale partnere, inkludert Vietnams svar på NHO og logistikkselskapet DB Schenker.