CEO i Ferdia, Håkon Sæther gjør busser om til seter
CEO i Ferdia, Håkon Sæther gjør busser om til seter

Vil lage Uber for turbusser: – Jeg kom inn i en bransje som sto helt stille

Håkon Sæther parkerte Telenor-karrieren etter 15 år. Nå vil Ferdia blande Kickstarter med Uber for å revolusjonere turbussbransjen.

Publisert Sist oppdatert

Ved å lage en slags blanding av Kickstarter og Uber, vil Ferdia revolusjonere turbussbransjen. Med nye tilnærminger og en splitter ny IT-plattform tar gründer Håkon Sæther nå fart i en bransje som har stått stille lenge.

Sæther har bakgrunn fra Telenor, hvor han jobbet med blant annet strategi og innovasjon. Han var i flere år en del av selskapets norske konsernledelse.

Fra telefax til epost

– Jeg har vært med på den vanvittige teknologi-endringen fra fasttelefon, til internett og til smarttelefon. Så jeg har blitt fostret opp på teknologi, og sett hvor mye som kan endres når du får mennesker og teknologi sammen, sier han.

Etter femten år ble Sæther konsulent og havnet i turbuss-bransjen. Og mens han hadde sett revolusjonene i Telenor, sto det helt annerledes til med bussene. Han forteller at han kom inn i en bransje som sto helt stille.

– På de femten årene hadde de byttet ut telefax med mail, og ikke stort annet, forteller Sæther.

Det er hovedsakelig tre segmenter i bransjen, forklarer han:

– Man har rutebuss, som er den største delen, og der har det skjedd store endringer siden 80-tallet. Så er det ekspressbussene, som er kommersielt finansierte ruter. Og det siste er det litt merkelige begrepet «turbuss».

I Norge alene er det over 300 selskaper som tilbyr turbusser. I Europa anslås det at det finnes om lag 20.000.

– Likevel er det en glemt bransje, legger Sæther til.

Gjør om buss til seter

Turbuss gjelder alt fra IKEA-bussen, reiser i Forsvaret, klasseturer, og turisme, forklarer Sæther. Og her skal Ferdia inn.

– En turbuss står stille 75-80 prosent av tiden. Det er en utnyttelsesgrad på rundt 20 prosent. I tillegg til det, når de først kjører, er de tomme en tredjedel av tiden.

Sæther startet da bussnettverket i nært samarbeid med OsloBuss, en av de ledende turbusselskap på Østlandet. Selskapet har nå lansert tjenesten Sharebus, som kombinerer Kickstarter og Uber med turbussbransjen.

– Vi skal binde sammen bransjen, som har mye kapasitet og kundene som har et transportbehov på den andre siden. Vårt mål er å sørge for at de lokale busselskapene lykkes.

Via portalen kan både privatpersoner og arrangører legge ut turer og ønske seg en buss. Om bussen får nok passasjerer, settes turen opp. Hvis ikke, får alle pengene tilbake.

– Vi har brutt opp turen i seter, og selger hvert sete istedenfor hele bussen. Så er det tilstrekkelig folk som skal samme vei, får du en skreddersydd buss.

Hver buss har en satt pris, og det er forventet antall passasjerer som bestemmer hva prisen blir per sete.

– Den som setter opp turen får estimert pris pr. sete, og kan justere antall seter som må selges for at turen blir skal gå. Jo flere seter, jo billigere. Så må man ha en gutfeeling på hvor mange seter som blir solgt, slik at turen settes opp.

Prisen for turen blir satt av Ferdia. Blir det solgt flere seter enn minstekravet, deles pengene mellom selskapet og samarbeidspartnerne.

Minner fra barndommen

Selskapet samarbeider med flere store aktører, blant annet Stena Line og paraplyorganisasjonen Norske Konsertarrangører.

– Det kan være tungvint for folk som skal på konsert og bor et stykke unna. Og det er ikke alltid slik at man vet hvem andre fra samme sted som skal på samme konsert. Vårt mål er at alle arrangører skal legge ut på egne nettsider at de har mulighet for å sette opp Sharebus.

Sæther påpeker også det sosiale aspektet med å benytte seg av delingsbuss.

– Hvis du skal på en konsert eller til et skisted, skal du dit med likesinnede. Det vil bli en sosial tur, hvor du kan møte nye mennesker. Det gjør man ikke om alle sitter i hver sin bil på veien. De fleste har en eller annen positiv opplevelse fra en busstur i barndommen.

Sæther forteller at det allerede har blitt gjennomført flere bussturer på plattformen, og at løsningen bare er den første tjenesten til selskapet.

Nylig fikk selskapet også innvilget søknaden på Pilot-T , et samarbeid mellom Norges forskningsråd og Innovasjon Norge som retter seg mot prosjekter i skjæringsfeltet transport/informasjons- og kommunikasjonsteknologier (IKT).

Selskapet fikk innvilget 3,85 millioner i finansiering, med en prosjektstørrelse på 16 millioner.

– For oss er det et bevis på at vi gjør noe riktig, når en så seriøs aktør vil være med på laget, sier Sæther.

Lite endringsorientert

I to år skal selskapet sammen med Sintef forske på algoritmer og lage ruteoptimalisering for turbusser. Selskapet skal også ta for seg den tredjedelen av kjøretiden hvor bussene er helt tomme.

– Det vi ser for oss er at vil skal kunne tilby forbrukere å sitte på disse tomme bussene når de skal hjem. Hvis det for eksempel er en buss som skal kjøre en gruppe fra Hamar til Oslo, må den bussen hjem igjen. Og dette er info vi har i god tid. Da kan vi tilby plass på den for folk som skal fra Oslo til Hamar til halv pris av billigste reisemulighet.

– Forbrukeren får en billigere reise, busseieren får en ekstra inntekt og blir fornøyd.

Sæther mener Sharebus og løsningene for tomturer kan fjerne mange biler fra veien.

– Dette er allerede transport som går på veien, og hvis vi kan fylle en slik buss, kan det sørge for at mange biler blir stående hjemme. I tillegg er det en helt annen komfort å sitte på med en yrkessjåfør.

Ferdia har fått med seg ti norske busselskaper på plattformen, og planen er å ekspandere med flere selskaper både i Norge og ute i Europa.

– Det er for lite marked i Norge til at det er lønnsomt å kun være her. For at dette skal bli en god investering, må vi også inn i det europeiske markedet, forteller Sæther, og legger til at det ikke er en enkel bransje å gå inn i.

– Problemet med at denne bransjen har stått stille så lenge, er at så lenge det ikke har vært endringer, er man ikke så endringsorientert. Man er skeptisk. Så vi bruker mye tid på å få busselskapene til å forstå at vi ønsker at de skal lykkes, og at vi ikke er en konkurrent, men en samarbeidspartner.

Powered by Labrador CMS