netthandel
Villoid verdsatt til 175 millioner
Et knippe med interne investorer fyller på kassen i nettbutikken Villoid.
Jarle Snertingdalen, Jeanette Dyhre Kvisvik og Andreas Kristiansen i Villoid.
Foto: Villoid
Villoid spesialiserer seg på klær, sko og tilbehør for kvinner.
– 2022 ble et ekstremt bra vekstår for oss. Vi investerte rundt 10-12 millioner kroner for å utfordre de utelandske nettgigantene, og det koster, sier gründer og Villoid-sjef Jeanette Dyhre Kvisvik.
Tunge investormiljøer som Varner Gruppen og TRK med Trond Riiber Knudsen har vært blant selskapets støttespillere.
Nå har selskapet hentet inn 24,7 millioner kroner i frisk kapital. Varner er største investor i runden.
De nye aksjene er utstedt som preferanse B-aksjer som gir forrang over selskapets andre aksjonærer ved en såkalt likviditetsshendelse som konkurs eller oppkjøp eller børsnotering.
Kapitalrunden verdsatte nettbutikken til rundt 175 millioner kroner. I tillegg har Villoid sikret seg noen betydelige kassakreditter via EU-systemet som gir løpebane langt inn i 2024.
– Vi er stolt over å lande en slik runde på en slik prising i et tøft marked, sier hun. – Selv om vi mener vi er verdt minst det dobbelte.
Kraftig omsetningsvekst
Villoid ble startet som en app for å styre trafikk inn til nettbutikker av Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen med bakgrunn fra Fuuncom tilbake i 2014 og solgt til Schibsted og Telenor. Disse lyktes ikke med investeringen, og gründerne kjøpte tilbake selskapet i 2016.
Fra juni 2018 har selskapet vært en nettbutikk, og den den gangen har omsetningen økt fra omtrent ingenting til 77 millioner i 2021, og 140 millioner i 2022.
– Vi har en «AI cloud lake» hvor vi samler dataene våre for å forstå kunden bedre, og jobber mye med hvordan vi skal blir bedre og mer effektive, sier Dyhre Kvisvik.
Strategien er ikke å være den billigste nettbutikken, men den som best forstår den nordiske kvinnens preferanser.
Nettbutikken har ikke gitt positivt resultat før skatt i noen driftsår til nå, med unntak av 2020 da det ble 100.000 kroner i pluss.
I 2023 er planen å vokse med rundt 40 prosent til en omsetning på 250 millioner kroner.
– Vi ser mål om 40 prosent vekst i 2023 som sterkt i dagens marked. Det betyr samtidig at vi kan gå mot lønnsomhet, sier hun.
Viktigst er markedsføring og marginen.
– Markedsføringskost ved 100 prosent vekst er mye høyere enn ved 40 prosent vekst da vi har større fokus på eksisterende kunder. Samtidig blir marginene mindre presset når vi senker veksttakten.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.