netthandel
Villoid verdsatt til 175 millioner
Et knippe med interne investorer fyller på kassen i nettbutikken Villoid.
Villoid spesialiserer seg på klær, sko og tilbehør for kvinner.
– 2022 ble et ekstremt bra vekstår for oss. Vi investerte rundt 10-12 millioner kroner for å utfordre de utelandske nettgigantene, og det koster, sier gründer og Villoid-sjef Jeanette Dyhre Kvisvik.
Tunge investormiljøer som Varner Gruppen og TRK med Trond Riiber Knudsen har vært blant selskapets støttespillere.
Nå har selskapet hentet inn 24,7 millioner kroner i frisk kapital. Varner er største investor i runden.
De nye aksjene er utstedt som preferanse B-aksjer som gir forrang over selskapets andre aksjonærer ved en såkalt likviditetsshendelse som konkurs eller oppkjøp eller børsnotering.
Kapitalrunden verdsatte nettbutikken til rundt 175 millioner kroner. I tillegg har Villoid sikret seg noen betydelige kassakreditter via EU-systemet som gir løpebane langt inn i 2024.
– Vi er stolt over å lande en slik runde på en slik prising i et tøft marked, sier hun. – Selv om vi mener vi er verdt minst det dobbelte.
Kraftig omsetningsvekst
Villoid ble startet som en app for å styre trafikk inn til nettbutikker av Dyhre Kvisvik og Jarle Snertingdalen med bakgrunn fra Fuuncom tilbake i 2014 og solgt til Schibsted og Telenor. Disse lyktes ikke med investeringen, og gründerne kjøpte tilbake selskapet i 2016.
Fra juni 2018 har selskapet vært en nettbutikk, og den den gangen har omsetningen økt fra omtrent ingenting til 77 millioner i 2021, og 140 millioner i 2022.
– Vi har en «AI cloud lake» hvor vi samler dataene våre for å forstå kunden bedre, og jobber mye med hvordan vi skal blir bedre og mer effektive, sier Dyhre Kvisvik.
Strategien er ikke å være den billigste nettbutikken, men den som best forstår den nordiske kvinnens preferanser.
Nettbutikken har ikke gitt positivt resultat før skatt i noen driftsår til nå, med unntak av 2020 da det ble 100.000 kroner i pluss.
I 2023 er planen å vokse med rundt 40 prosent til en omsetning på 250 millioner kroner.
– Vi ser mål om 40 prosent vekst i 2023 som sterkt i dagens marked. Det betyr samtidig at vi kan gå mot lønnsomhet, sier hun.
Viktigst er markedsføring og marginen.
– Markedsføringskost ved 100 prosent vekst er mye høyere enn ved 40 prosent vekst da vi har større fokus på eksisterende kunder. Samtidig blir marginene mindre presset når vi senker veksttakten.