Sparebanken Vest er første bank med å implementere den nye BankID-appen til Vipps. Til høyre: Magnus Handeland, produktsjef ID i Vipps.
Sparebanken Vest er første bank med å implementere den nye BankID-appen til Vipps. Til høyre: Magnus Handeland, produktsjef ID i Vipps.

Vipps lanserer ny BankID-app i samarbeid med storbank

Sparebanken Vest er første bank om bord.

Publisert Sist oppdatert

Vipps startet utviklingen av BankID-appen for omtrent ett år siden, og raskt tok Sparebanken Vest kontakt. Siden den gang har storbankens "Team Sikkerhet" bidratt, deriblant med innsikt og innspill til funksjonalitet og brukeropplevelse.

– Det har vært en del diskusjon rundt hvordan vi kan holde nede kompleksiteten til appen, sier Geir Lossius, BankID-ansvarlig i Sparebanken Vest.

– Vi kjørte en intern pilot med 30 ansatte nå i høst og responsen da var at BankID-appen fungerer utmerket. Appen er så enkel at alle får det til, sier han videre.

Biometriske faktorer

Appen brukes på samme måte som den fysiske kodebrikken og skal ifølge partene bli enda mer brukervennlig og "driftstabil" enn BankID på mobil.

– Skiller appen seg fra øvrige BankID-apper, slik som for eksempel de Sparebank 1 og Danske Bank allerede tilbyr?

– Den digitale kodebrikken vår skiller seg ikke særlig fra bankenes apper i første omgang. Den gjør det samme, det vil si at du slipper å taste inn engangskode fra en fysisk brikke, sier Magnus Handeland, produktsjef ID i Vipps, men legger til:

– Når vi senere kobler på biometriske faktorer som fjes- og finger-ID, blir BankID enda raskere og tryggere, sier han til Shifter.

Svindel-tiltak

Handeland forteller at appen skal være et tilbud til alle banker som vil gi kundene en "helmobil" brukeropplevelse.

Foreløpig er Sparebanken Vest eneste bank om bord.

– Appen er også et tiltak for å gjøre phishing-svindel og sosial manipulasjon av kundene vanskeligere, sier Handeland og fortsetter:

– En god utbredelse av appen er viktig for at BankID skal fortsette å ha fornøyde brukere som opplever BankID som sikkert, enkelt og tilgjengelig, sier Handeland.