Vipps-sjef Rune Garborg.
Vipps-sjef Rune Garborg.

Vipps-sjefen: Derfor satser vi på mobilabonnement, og dette sier det om strategien til selskapet

I dette intervjuet bruker Vipps-sjef Rune Garborg begrepet «forenkling» 18 ganger.

Publisert Sist oppdatert

Dette intervjuet ble først publisert i et nyhetsbrev sendt til Shifters abonnenter.

– Hei, Rune. Hvorfor lanserer Vipps et mobilabonnement?

– Først og fremst fordi det er et område vi mener har et betydelig potensial for forenkling. Forretningsmodellene kan bli enklere og det er totalt sett et område Vipps har gode forutsetninger for å konkurrere. Vi har alle telefonnumre i Norge, vi har lave «aquisition»-kostnader og en sterk merkevare knyttet til forenkling. Det vi gjør er å forenkle brukeropplevelser på nye områder som treffer mange nordmenn, og på områder hvor forretningsmodellen er uklar.

– På hvilken måte er forretningsmodellen uklar?

– Det første vi har tatt tak i er dette med «Data Rollover». Det er en merkelig praksis at kundene mister data de har betalt for om de ikke er benyttet innen en viss tid. Det er en selvfølge at du skal kunne beholde all dataen du kjøper. Beregninger viser at så mye som 20-30 prosent av dataene trekkes tilbake fra mobilselskapene.

– Men var det dette Norge trengte nå? Nok en mobiloperatør?

– Ja, kundene ønsker forenkling og 100 prosent transparent prising. Når man har kjøpt data rollover, og betalt for det, er det naturlig at man beholder dataen til den brukes opp. Vi tror også et mobilabonnement i Vipps er enkelt å administrere. Dersom du har data til overs kan du enkelt sette på sparemodus slik at neste regning blir lavere. Men dette er en MVP for Vipps. Vår førsteutgave. Det er masse å ta av på forenklingssiden, og vi kommer til å komme med stadig nye forenklinger.

– Har dere et sterkt press fra styret om å tjene penger?

– Vi har veldig sterke ønsker fra styret om å vokse raskt. Vi har bygget Norges raskest voksende merkevare, og Norges sterkeste merkevare, så da er det naturlig at styret ønsker at vi bruker den posisjonen på flere områder, men det er ikke styret som står for produktutviklingen til Vipps. Vi har fått de beste rammebetingelsene som handler om at vi skal være 100 prosent kundeempatiske.

– Ja, så lenge dere ikke beveger dere inn på eiernes kjerneområder?

– Vi tenker ikke slik på det. Vi ser etter de områdene hvor vi har størst forutsetning for å forenkle. Vi har fjernet kid-nummer. Vi er inne på regningsbetaling hvor bankene har hatt hegemoni. Vi vil inn i områder som treffer mange, og hvor vi kan forenkle for mange.

– Ok, la oss ta et område som boliglån. Det treffer mange og har et stort inntektspotensial. Hvorfor går dere ikke inn på det?

– Å forenkle boliglånsprosessen er svært krevende. Det er et av de områdene som har gjennomgått størst forenkling de siste årene. Det er mange områder vi har vesentlig bedre forutsetninger fr å forenkle.

– Sier du det fordi dette nettopp er dine eieres kjerneområde?

– Nei, jeg sier det fordi vi driver med forenkling, og vi vil ta de områdene vi kan forenkle for flest mulig først.

– Hva sier dette om den videre strategien? At dere skal lansere produkter og tjenester, område for område?

– Ja, men det er litt avhengig av hvor godt vi lykkes. Hvis vi klarer å begeistre brukerne nok til at de vil fortsette å bruke oss, så vil vi fortsette med det. Du får jo en karakter ganske raskt på hvor godt dette har fungert. Men dette er en MVP. Så du vil stadig se nye forenklinger fra Vipps.

– Ja, strømmarkedet, for eksempel? Det har jo litt av den samme dynamikken til mobilmarkedet, hvor det bare er en kamp om merkevarer som selger det samme produktet?

– Det er et av flere markeder vi tror det finnes forenklingsmuligheter, ja.

– Vipps har jo en sterk merkevare. Løper dere ikke en stor merkevarerisiko?

– Jo. Vi gjør det hver gang vi går inn i et nytt område. Vi må vise at vi klarer å forenkle. Hvis du forenkler nok, og brukeren synes det er bra, så vil det styrke merkevaren. Men det er alltid en god porsjon usikkerhet knyttet til det å gå inn i nye markeder.

– Forresten, hvor mange mobilabonnement solgte dere første dag?

– Det vil vi ikke gå ut med, men vi hadde en fin start. Vi har ikke markedsbudsjettene til de store aktørene I bransjen, men vi vil kompensere for dette med blant annet å kommunisere godt i appen. Vi skal være i dette markedet lenge og skal begeistre gjennom enkelhet.

– Dere har jo en del bedriftskunder i mobiloperatør-markedet. For eksempel kan man gjennom Talkmore betale med Vipps? Er det en interessekonflikt når dere blir en mobiloperatør og konkurrerer mot deres bedriftskunder?

– Jo, det kan det sies å være. Men så lenge vi leverer de beste tjenestene på faktura og betaling, så tror vi de vil velge å bruke tjenestene fra Vipps.

– Men ser du ikke at dette er en smule problematisk?

– Det er alltid utfordringer knyttet til ny konkurranse. Så lenge vi er tydelige på hva som er vårt utgangspunkt, så tror jeg det går fint. Noen ganger er vi konkurrenter og i andre tilfeller sterke samarbeidspartnere.

– Hvor er Vipps om 3 år?

– Jeg tror Vipps har en vesentlig sterkere posisjon innen betaling. Spesielt innen netthandel. Vanskelige Login-løsninger vil være helt borte.. Og jeg tror vi har forenklet langt flere områder enn betaling, identifisering og mobilabonnement.

Selskapsinformasjon fra Caphub.io

VIPPS AS

Vipps er det ledende selskapet innen smartbetaling i Norge. Vipps tilbyr betalings- og ID-løsninger. Med Vipps kan man sende og be om penger, dele regninger og betale fakturaer. Vipps tilbyr også et betalingsalternativ i netthandel.

Les mer om selskapet her

OSLO

Rune Garborg

50+

  • DNB BANK ASA
  • 1 Betaling As Sparebank
  • BALDER BETALING AS
Se hele selskapsprofilen
Powered by Labrador CMS