fintech
Viral vekst for DNBs bedriftsapp
Banktopp Rasmus Figenschou gir pandemien æren.
Gjennom pandemien og påfølgende internasjonal uro har næringslivet vært gjennom flere omstillinger. Mye har handlet om digitalisering for å imøtekomme kunder over flere flater, på en mer lettvint måte enn før. Nå mener DNB å merke at omstillingsevnen hos små og mellomstore bedrifter også smitter over på drift- og administrasjonsarbeidet. øg regnskapstall på mobilen, hadde en økning i brukermassen på nesten 70 prosent i 2022.
– Ved starten av året hadde vi 38 800 bedrifter som brukte DNB Bedrift-appen, i dag har vi over 65 000 brukere. Det vil si at over 26 000 nye bedrifter har begynt å ta i bruk tjenesten. Det som er enda mer gledelig er at vi har fått til denne økningen uten noen form for betalt markedsføring, sier produktsjef for DNB Bedrift-appen, Jan Juel Vanberg, i en pressemelding.
Han legger til at funksjonene som brukes mest er gjennomføring av betalinger, sjekking av transaksjoner, få oppdaterte tall fra bedriftens regnskaps- og kassasystem, oversikt over salgsprognoser frem i tid, og sammenligning av egen bedrift med andre i bransjen.
– Når alt er samlet på ett sted hjelper disse funksjonene bedrifter med å få bedre økonomisk oversikt. Spesielt for de minste bedriftene hvor ansatte ofte er på farten. For større bedrifter har appen blitt et viktig supplement til nettbanken, forteller Vanberg.
Viser omstillingsevne
Leder for alle små og mellomstore bedrifter i DNB, Rasmus Figenschou, peker på at etterspillene fra pandemien og den internasjonale uroen har påvirket bedriftsnorge.
– Vi merker godt at våre bedriftskunder i det små og mellomstore segmentet stadig blir mer digitale. Dette er direkte relatert til den nye hverdagen de må forholde seg til med mer usikkerhet og nye kundebehov, sier Figenschou.
Han hyller omstillingsevnen og digitaliseringstakten i bedriftsmarkedet.
– Små og mellomstore bedrifter i Norge har stort sett vært gode på å tilpasse seg og håndtert usikkerhetene godt. Denne appen er en av løsningene mange nå lener seg på for å løse jobbhverdagens oppgaver på en enklere måte. Noe som igjen lar dem bruke mer tid på andre driftsoppgaver.