Ingrid Ødegaard i Whereby forteller om teamets remote-kultur på godt og vondt. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Whereby tapte i Høyesterett: Må gi fra seg «appear.in» gratis

Må også betale 264.562 kroner i saksomkostninger.

Publisert Sist oppdatert

I sommer mistet selskapet bak videokonferanse-tjenesten Appear.in retten til navnet, fordi Borgarting lagmannsrett mente det var for likt det merkevarebeskyttede navnet til tv-utstyrsprodusenten Appear TV.

Selskapet, som formelt heter Video Communication Services AS, tok avgjørelsen til følge, og endret navn til Whereby, som de bruker globalt i dag.

De anket imidlertid rettens avgjørelse om at også domenet «appear.in», som ifølge rettsdokumentene brukes av mellom 300 og 500 norske brukere daglig, måtte overføres til Appear TV. Frem til nå har selskapet sendt disse brukerne til en side som profilerer den nye Whereby-merkevaren.

Nå har Høyesterett forkastet anken. Dermed tvinges selskapet til å gi fra seg domenet gratis.

"Jeg kan ikke se at hensynet til at tredjepart skal slippe komplikasjoner med å gjennomføre allerede avtalte videokonferanser gjør en overføring av domenenavnet uforholdsmessig", heter det i dommen.

– Vi er overrasket og veldig skuffet, men vi respekterer dommen og retter oss etter den, sier produkt- og teknologisjef Ingrid Ødegaard.

Selskapet bak Whereby må også betale saksomkostningene til Appear TV innen to uker, pålydende 264.562 kroner.

– Nå ønsker vi å få avsluttet denne saken og legge den bak oss, og bruke kreftene på å lage et godt produkt, sier Ødegaard.

Viktigere å sikre merkevare

Appear.in-domenet er registrert i India, men Høyesterett skriver i dommen at "så lenge det er domenenavnet i seg selv som utgjør inngrepet, har jeg vanskelig for å se at virkningen i utlandet gjør pålegget uforholdsmessig. I så fall ville det i praksis være umulig å sette en effektiv stopper for bruk av domenenavn som krenker varemerkerettigheter."

Ødegaard ser annerledes på saken.

– En kan tenke at det blir enda viktigere å sikre seg og registrere varemerker, kanskje i alle land man opererer i og ønsker å være i. Det er dyrt og vanskelig. Få navn er ikke registrert noen steder.

God overgang

Tross alt forteller Ødegaard at overgangen til nytt navn har gått bra, og at trafikken har holdt seg stabil.

Likevel er hun bekymret for å miste noen på veien når domenet nå må overføres. Selskapet har ikke oversikt over hvor mange internasjonale brukere som i dag bruker den gamle adressen.

– Nå har det tatt såpass lang tid at vi forhåpentligvis har fått informert de fleste brukerne. Men det er fortsatt noen som ikke har fått det med seg, og for dem vil det være uheldig.