Zeipt-teamet under et møte denne uken. Gründer og daglig leder David Alexandre Salvail til høyre.

Zeipt nær utrulling etter fire år i utvikling: Slik jobber de nå for ikke å havne bakpå igjen

– Barrieren for å skape tillit blir høyere i usikre tider, og desto viktigere er det at vi klarer å holde fokus nå, sier fintech-gründer David Alexandre Salvail, heldigvis drillet på utholdenhet.

Publisert Sist oppdatert

I over fire år har selskapet jobbet med å utvikle en «receipt-as-a-service» - med mål om å skrote papirkvitteringer og få dem direkte inn i hvermannsens nettbank istedenfor.

Nylig lanserte Zeipt et partnerskap med Nets og blant andre Tjommi samt plattformen The Zeipt Project. De planla samtidig å hente kapital for endelig å kunne rulle ut kvitteringstjenesten, etter at fjorårets planlagte finansieringsrunde på fire millioner, strandet.

Nå må teamet igjen holde hodet kaldt, som følge av den omfattende viruskrisen som også preger det norske næringslivet i stor grad.

Heldigvis er de ifølge gründer David Alexandre Salvail drillet i utholdenhet.

– Vi kan ikke begynne å stresse og gjøre drastiske grep nå; si til investorer at vi hiver alt vi snakket om for ti dager siden, ut av vinduet. Det vil bare skape enda mer usikkerhet - og folk legger pengene sine i trygghet, spesielt i disse tider.

Fire år i utvikling

Hell i uhell, kaller han situasjonen for eget selskapets del. Gjennom en lærerik, men likevel seig utviklingsfase på over fire år, har selskapet gjort en rekke tilpasninger og pivoteringer for til slutt å komme frem til en approach, forretningsmodell og et produkt - som samtidig ivaretar de retningslinjene markedet har satt for en kvitteringsløsning. Siden har de tviholdt på disse.

– Vi har operert i en verdikjede med høye innstegsbarrierer, store aktører og omfattende tekniske- og regulatoriske endringer. Det vi i essensen gjør med vår løsning, er å utfordre de eksisterende tankesettene tilknyttet kvitteringer og etterkjøpskommunikasjon generelt på markedet, sier Salvail.

Han og medgründer Sebastian Rundqvist var også en sisteårsstudenter uten verken bransje- eller teknisk erfaring da Zeipt så dagens lys på skolebenken i 2016. De første seks månedene var «fintech» et fremmedord.

I dag er teamet 13 ansatte. Tjenesten skal hjelpe butikker med å sende kvitteringer digitalt og i realtid til kundens nettbank, mobile lommebok og/eller bokføring/reiseregningsapp, uten at kunden må oppgi person- eller kontaktinformasjon ved kjøpsøyeblikket.

Selskapet har også nylig lansert The Zeipt Project etter to års dedikert arbeid; en plattform der de belyser utfordringer og funn fra egne undersøkelser knyttet til papirkvitteringer. Med dette prosjektet ønsker de samtidig å fremme aktører som jobber mot digitale kvitteringer, og på partner-listen står i dag blant andre Sbanken og Sparebanken Vest samt Høyer, Bohus og Verifone.

Fakta:

  • Global produksjon av papir kvitteringer krever:
  • Nok vann til å fylle Empire State Building 186 ganger
  • 2,2 millioner tonn termisk papir
  • 53,5 millioner trær
  • Utslippet for produksjonen tilsvarer utslippet til 3,8 millioner biler årlig.
  • Kilde: The Zeipt Project

– Vi som personer og selskapet som helhet, har vært gjennom en modningsprosess for i det hele tatt å komme i en posisjon av å jobbe med de aktørene vi gjør og ha den løsningen vi har, sier Salvail og legger til:

– Vi vet veldig godt hva vårt fokus er, og det gjør det enklere å operere som vanlig nå, sier Salvail.

– Barrieren for å skape tillit blir høyere i usikre tider, og desto viktigere er det at vi klarer å holde fokus nå, sier Salvail.

Forberedt på nye spørsmål

Derfor følger han nå opp alle partnere som vanlig, sørger for å kunne vise til progresjon internt, at teamet jobber konstant og ikke minst; vise fleksibilitet overfor partnere.

– Vi har respekt for den ekstraordinære situasjonen vi er i, at ting vil ta lenger tid, men vi kan samtidig ikke råde over makro-effekter. Det vi derimot kan styre, er vårt fokus, sier Savail og legger til:

– Samtidig er det nok helt sikkert at vi må tilpasse oss situasjonen, men verdiforslaget må i så fall tilpasses innenfor et rammeverk som vi har allerede har satt, som er ganske fast.

Så langt har ikke dialogen fra potensielle investorer endret seg, men gründeren er forberedt på at det kan komme nye spørsmål. Han har allerede erfart at potensielle partnere trenger noe mer tid.

– Det blir selvsagt ikke like enkelt å close en avtale nå, om det så er en investor eller partner, men det handler om å fokusere på de tingene som gjør vårt case så sterkt som mulig. Vi mener vi har livets rett, også i disse dager.

Selskapet hentet i fjor sommer én million kroner og er dermed godt rustet i enda noen måneder.