Zoopit-gründerne. Fra venstere: Trygve Grimnes, Arne Kvale og Shafi Adan

Zoopit-gründerne kjøpes ut av Schibsted til en verdisetting på 70 millioner kroner

Allerede i gang med nytt prosjekt.

Publisert

Etter å ha vært inne på eiersiden i fem år, kjøper Schibsted Distribusjon seg nå opp i budbilplattformen Zoopit, skriver Schibsted i en pressemelding.

Schibsted Distribusjon blir dermed majoritetseier med en eierandel på 75 %, mens Norgesgruppen sitter på de resterende 25 prosentene.

Ifølge DN skal verdisettingen av selskapet ha vært omtrent 70 millioner kroner og at gründerne Arne Kvale og Shafi Adan eide omlag 30 prosent av selskapet.

Det betyr at de to 28-åringene kan innkassere omlag 10 millioner kroner hver.

Resten av aksjene var eid av ansatte i selskapet og medgründer Trygve Grimnes.

Rekordår i 2019

I løpet av de siste årene har Zoopit transformert seg fra et logistikkselskap til et teknologiselskap. Plattformen dere benyttes allerede av store kunder som blant annet Bama, Meny, Apotek 1, Spar og Joker.

I 2016 hadde selskapet et underskudd på 6,6 millioner. Dette ble snudd til et overskudd på 5,7 millioner i 2019, basert på en omsetning på 10,3 millioner.

- Vi har funnet ut hva som fungerer og ikke, og nå ser vi resultatet av det. I løpet av de siste årene har vi skrudd og tilpasset forretningsmodellen. For oss har kompetansen innad i Schibsted Distribusjon vært alfa og omega, og vi har lært masse, sier Arne Kvale i pressemeldingen.

Inn i proptech?

Ifølge DN har har de nå startet et nytt selskap med arbeidstittel «Bringing Swag Back To Housing», der målet er å gjøre boligsalg enklere.

– Målet er at det skal være like enkelt å selge en bolig som å bestille en Uber. Det mener vi nesten bokstavelig, sier Adan til DN.

Skal skalere til utlandet

Administrerende direktør i Schibsted Distribusjon, Cathrine Laksfoss, er svært fornøyd med oppkjøpet. Hun har stor tro på skalering i både inn- og utland.

- Vi har hatt et utrolig godt samarbeid med gründerne de siste årene, og jeg opplever at begge parter har lært mye av hverandre. Gjennom å jobbe sammen om forretningsmodellen har vi oppnådd svært gode resultater. Zoopits plattform har bevist at den funker, og nå ser på på hvordan vi skal skalere. Selskapet har allerede opplevd en stor vekst, og her ser vi muligheter for et nedslagsfelt også utenfor landets grenser. Vi har allerede store selskaper på kundelisten, så ambisjonene er høye, sier Laksfoss.

Nå er også ny CEO på plass i selskapet. Nora Rieber-Mohn har allerede startet i jobben. Rieber-Mohn har har de siste årene jobbet med forretningsutvikling og salg innen betaling og ID.