KONKURS
Zwipe er konkurs – lyktes ikke med skiftet bort fra betalingskort
For drøyt et år siden ga Zwipe opp fintech-satsningen, men forsøket på å snu virksomheten fra biometriske betalingskort over til kort for adgangskontroll lyktes ikke.
Med slike biometriske betalingskortet skulle Zwipe erobre verden. Slik gikk det ikke. Den som holder i kortet er tidligere Zwipe-sjef André Løvestam,
Foto: Jörgen Skjelsbæk
Det tidligere fintech-selskapet Zwipe har kastet kortene. I en børsmelding mandag kommer det frem at selskapet har levert inn en begjæring om oppbud.
– Det er med stor beklagelse at vi i dag blir tvunget til å ta denne beslutningen. Vi har gjort alt i vår makt for å finne alternative løsninger for å sikre fortsatt drift, men vi har ikke lykkes, sier Jörgen Lantto, styreleder i Zwipe AS i en børsmelding.
Selskapet hadde ved oppbudsbegjæringen en børsverdi på syv millioner kroner.
Tapte tvist med Idex Biometrics
Beslutningen kommer drøyt to uker etter at Oslo Børs varslet at Zwipe måtte betale Idex Biometrics cirka 7,1 millioner kroner i voldgift pluss forsinkelsesrenter. I tillegg påla Oslo Handelskammer Zwipe å stå for Idex' saksomstninger.
Da ble det innkalt til ekstraordinært styremøte i Zwipe for å diskutere veien videre. Da mente styret at det fortsatt var håp om å finne ekstern finansiering.
Sparket sjef etter en middag
Krisen i Zwipe er imidlertid langt fra ny.
Sommeren 2022 ga styreleder Jörgen Lantto daværende sjef André Løvestam sparken over en middag. I et intervju med Shifter forklarte Lantto at det fantes et behov for nye krefter for å kunne ta Zwipes produkter til markedet på best mulig måte.
Jobben gikk til svenske Robert Puskaric, som kom fra jobben som administrerende direktør i svenske Eniro. En jobb han hadde måttet må fra etter ti måneder på grunn av uenighet med styret den fremtidige retningen.
Kutt for 40 millioner hjalp ikke
Men heller ikke Puskaric fikk fart på kommersialiseringen av biometriske betalingskort. I januar 2024 meldte selskapet at det skulle gjennomføre kostnadskutt for 40 millioner kroner. Dermed ble det besluttet att skulle overgi satsingen på betalingskort med fingeravtrykklesere og satse på den samme typen kort for adgangskontroll. En område som det ble jobbet med i parallell med fintech-satsingen.
– Vår nye strategiske retning innebærer laserfokus på det ene målet om å raskt oppnå kommersiell suksess med Zwipe Access, sa Puskaric i en pressemelding.
Nå står det altså klart at Zwipe heller ikke klarte å komme på innsiden av markedet for adgangskontroll.
Få gratis nyhetsbrev
Abonner på Shifters nyhetsbrev for de siste nyhetene, trendene og analysene.