Ian Skattum (til venstre), Katja Marty Bye og Tom Egeberg Hvål
Ian Skattum (til venstre), Katja Marty Bye og Tom Egeberg Hvål

BEDD får ny daglig leder

Da sjefens mann fikk jobb i USA, måtte de finne en ny daglig leder.

Publisert

Da det ble kjent at Bright-gründer Kristian Bye fikk toppjobben på Innovasjon Norges San Francisco-kontor, startet jakten på en ny daglig leder til BEDD, ettersom Kristians kone, Katja, var daglig leder og blir med til USA.

BEDD lager blomster-, plante-, og dyrkekasser som kan settes opp og skrus sammen til kasser på nærmest ubegrensede størrelser.

Ian Skattum blir nå ny daglig leder for selskapet.

— Han har lang erfaring som gründer, og var bl.a. med å starte den legendariske restauranten Sult på Grünerløkka og er sentral i Lille Herbern Marina på Bygdøy. De siste åtte årene har han jobbet med forretningsutvikling og markedsføring i Forskerfabrikken. Sammen med salgssjef og gartner Tom Egeberg Hvål vil Ian bidra til videre vekst og profesjonalisering av selskapet. Selv har jeg trådt ut av styret og alle formelle verv i selskapet, skriver Kristian Bye i en epost til Shifter.

God timing

Ian selv sier han tok jobben fordi det nå var god timing for å finne på noe nytt etter mange år på samme sted.

Jeg kjenner selskapet som (en mindre) aksjonær og har sett at BEDD på kort tid har fått mye oppmerksomhet. Jeg ønsker å jobbe for at vi skal hente ut potensialet og etablere en grønn og lønnsom butikk både hjemme, og samtidig se på oppstart og etablering utenfor Norge. Og jeg ble trigget at dette blir på en måte litt tilbake til start som gründer med både et stort ansvar og frihet i forhold til hvordan vi lykkes fremover, sier han.

Hans største utfordring blir at han bokstavelig talt er «grønn» med tanke på at det er helt ny bransje han går inn i.

Avgjørende med samarbeidsavtaler

—For BEDD blir det avgjørende at vi kan få til gode samarbeidsavtaler som vil oss forutsigbarhet og sikre norsk produksjon. Og vi har nå erfart at det gir oss et fortrinn ved at vi er fleksible og raskt kan kan levere ut til våre forhandlere og private på en god måte. Det er også en hovedutfordring å finne gode digitale løsninger som gjør at både forhandlere, arkitekter og folk selv kan få «leke og bygge» sine BEDD på egen PC, før moroa starter på egen terrasse eller i hagen, sier han.

— Hva kan du bidra med til BEDD?

— Jeg er nok en kremmer i bunn som ikke er redd for å ta kontakt så jeg håper at jeg sammen med salgssjef og «Gartner Tom» vil få på plass flere samarbeid inn mot markedet, sier han.