Forlater Advokatfirmaet BAHR for å bli CTO i startup
Henrik Fagerholt har vært CTO i Bahr Leap de siste fem årene. Nå hopper han tilbake til startup-verdenen igjen.
— Hvorfor slutter du?
— Jeg føler meg mer hjemme i startupverdenen. Jeg startet min karriere i en startup for mange år siden, så gikk jeg derfra til Innovasjon Norge og videre til Bahr. Jobben der handlet nok mer om digitalisering enn innovasjon og entreprenørskap, men jeg føler jeg har fått utrettet mye der, så nå kan noen andre ta over stafettpinnen. Jeg hadde ikke valgt å hoppe på hva som helst. Jeg har klokkertro på Coright og hva de skal løse, sier Henrik Fagerholt, CTO i Coright.
— Hva er Coright?
Det handler om rettighetsstyring i kreative yrker. Rights management i kreative yrker. Coright skal sørge for at de som kjøper materiale som har IP-rettigheter gjør dette riktig, samt at de som leverer fra seg IP-rettigheter får det de skal.
— Hva er et eksempel på det?
— Hvis noen tar et bilde for deg til en reklameplakat, så har du ofte ikke direkte dialog med fotografen. Det er det reklamebyrået som har. Coright kommer inn som et ledd som sikrer at du som sluttbruker gjør det riktig, og bruker bildet i henhold til avtalen, og at fotografen får betalt det han skal. Coright er en programvare som tar for seg hele denne verdikjeden.
— Mange tror at annonsøren eller kjøperen av det produserte materialet eier dette, men stort sett alltid har de kun rettighetene innenfor en avtalt ramme av tid, kanaler og geografisk område.
— Hva interesserte deg ved Coright?
— Når du skal finne en startup, er det flere ting som må klaffe. Du må ha domenekunnskap, ikke bare en idé. Dette problemet har gründerne sett i årevis. De vet hva utfordringen er og de har gode investorer som er både rutinerte og som engasjerer seg. Det er også et vanskelig problem å løse, som appellerte sterkt til meg. Sist, men ikke minst, så fikk jeg en veldig god tone med alle de fire som har vært involvert så langt.
— Hva blir den største utfordringen for deg?
— Nå synes jeg det bare er gøy. Det er mer usikkerhet i en startup, og det er ikke åpenbart hvilken vei man skal velge. Det blir kanskje det vanskeligste.
— Hva kan du tilføre?
— Jeg har mye erfaring, jeg har tidligere jobbet i en startup og har vært med på fire-fem oppkjøp. Jeg har gått fra å være utvikler til å være utviklingssjef. Jeg har erfaring, struktur og en trygghet.
— Hva vil du ikke savne advokatbransjen?
Jeg kommer til å savne mye, og synes det er litt nostalgisk allerede. Jeg vil kanskje ikke savne at folk ikke har veldig sterkt fokus på innovasjonsarbeid, og at man hele tiden må kjempe for å få oppmerksomhet. Det kommer jeg ikke til å savne.
— Hva er den største utfordringen til advokatbransjen?
— De har ingen insentiver til å endre seg. De tjener masse, masse penger. Hvis du har en forretningsmodell som funker, hvorfor bytte ut den? Du må jo ikke risikere forretningsmodellen hvis den fungerer
Jeg tror at hvis det skal skje en stor endring, så må klientene være mye tøffere. Hvis ikke de krever mer digitalisering og tydelighet, så skjer det ikke noe.
Audun Moen i DNB (juridisk direktør) har vært tydelig på hva han mener, og det har preget bransjen. Han bør trekkes frem som en som har dyttet bransjen i riktig retning.
Ellers er det et evig problem med å prioritere tiden til enten internutvikling eller kundeprosjekter. Samtidig synes jeg det har skjedd en stor endring av tankesettet til advokater. Da jeg startet, måtte jeg pushe teknologi på folk. De siste årene har advokatene kommet til meg, og prosjektene har stått i kø.
Hvis de fortsettere å prøve, og slipper til de som ønsker og vil, så kan de utnytte teknologien på et helt annet nivå.