Rådgiver Valerie Leung, daglig leder Elisabeth Skjelten, og utvikler Simen Johannessen. Foto: Oaseit

Oaseit hjelper «millennials» med miljøangst: Digitalmeny til de som vil redde verden

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 24. januar 2019

Oaseit vil hjelpe folk å gjøre noe positivt for naturen, i en verden der miljøproblemene hoper seg opp. 

Millenniumsgenerasjonen får gjerne skylden for mye som er vondt i verden: Som at fysiske butikker går dårligere, at det ikke blir født nok barn, og at serviettprodusenter sliter. Samtidig er denne generasjonen blant de som er mest bekymret for klimaet og sin egen fremtid, og rammes av det som nå har blitt en egen diagnose: Klimaangst — frykten for at klimaendringene skal ødelegge livene våre og planeten.

Den norske startupen Oaseit er blant de som mener de har funnet beroligende midler. Daglig leder Elisabeth Skjelten ønsker å gjøre det lettere å gjøre noe konstruktivt i stedet for å gå rundt og uroe seg. Via onlineplattformen Oaseit skal man få muligheten til å bidra til ulike grønne tiltak.

— Målgruppen vår er urbane unge med klimaangst. En bruker vi intervjuet sa: “Jeg vil ha det! Redd miljøsamvittigheten min!”, og det har blitt et slags mantra for oss, sier Skjelten.

Skjelten forteller at brukerne ønsker hjelp til å bidra uten å måtte tenke så mye.

— Lett å føle seg håpløs

Det er ikke bare rene klimaprosjekter på plattformen i dag. Også andre miljøutfordringer som plast i havet er blant prosjektene man kan støtte i det som etterhvert skal bli en rikholdig meny av ting du kan støtte.

— Det er så lett å føle håpløshet når man ser på nyhetene, og det er veldig lett å bli paralysert og ikke gjøre noe. Vi prøver å komme med noen positive bidrag som skal «sette deg i gang» igjen, sier Skjelten.

Inntil videre har ikke Oaseit noen investorer, og har bootstrappet helt siden oppstarten i juli. Så langt kommer inntektene deres fra den andelen som trekkes fra hver donasjon gjort via Oaseit — opptil 10 prosent av den totale donasjonen. Nå begynner imidlertid investorjakten.

Ikke for «alle»

Skjelten vedgår at Oaseit ikke nødvendigvis er for alle slik plattformen er i dag — det finnes et generasjonsskille.

— Snakker man med folk som ikke er i målgruppen og som ikke er så opptatt av miljø, har de ofte mange flere kritiske spørsmål om Oaseit, om det nytter, og hvordan vi skal sikre at det som blir lovet, faktisk blir gjennomført — for eksempel innen plastrydding, sier Skjelten.

Da er det gjerne en lang vei å gå for å overbevise dem om å bruke Oaseit. Hun understreker at det er avgjørende med åpenhet rundt hvordan midlene blir brukt.

Oaseit sin nettside spiller på emojis — millennials’ vante uttrykksform.

Vil gjøre klimasaken håndterbar

Millennials bryr seg om hele verdikjeden i det de skal støtte, og i internasjonal presse trekkes blockchain-teknologien frem som et barn av sin tid — og millennials. Samtidig finnes det mange gode formål der ute, og på spørsmål om hvordan Oaseit skal prioritere hvem som får støtte, mener hun det er viktig å gjøre det overkommelig å velge.

Antiplast-startupen Empower er blant dem som allerede finnes på Oaseit sin plattform, og som brukere dermed kan støtte slik at de kan rydde enda mer plast.

— Vi skal ha maksimalt 10 — 20 ulike prosjekter gående til enhver tid. Dermed trenger du ikke å lese deg opp på 200 ganske like prosjekter, og du kan i stedet raskt gi til det du brenner for. Det er veldig viktig for oss at du som bruker føler at du har mulighet støtte mange ulike klima- og miljøløsninger, og vi oppfordrer heller til mange små beløp fremfor få store.

Vil ikke gi bort t-skjorter og handlenett

Internasjonalt har donasjonstjenester som Patreon hatt stor suksess. Og i mange tilfeller vanker det en form for belønning til de som gir til et godt formål. Men for Oaseit er det ikke aktuelt å gi «premier» til dem som donerer penger — gevinsten skal være noe helt annet.

— Vi legger opp til å gi små donasjoner der du får se din påvirkning på miljøet i stedet for typiske rewards man får på andre crowdfundingplatformer — som t-skjorter, handlenett og lignende. Når gevinsten er donasjonene, får miljøprosjektene bruke tiden og pengene sine på det som er viktig, og ikke på å sende deg enda en t-skjorte som forurenser miljøet. Gjennom Oaseit ønsker vi å skape bevissthet, gi folk en positiv opplevelse og muligheten til å følge sin «impact».