Økt skatt fra techselskaper i San Francisco skal hjelpe de hjemløse
I et forsøk på å forebygge hjemløshet, er det nå bestemt at San Fransisco-baserte eliteselskaper skal få økte skatter.
Velgerne i San Francisco stemte nylig over den såkalte "proposisjon C", som innebærer at eliteselskaper får en skatteøkning der inntektene skal gå spesifikt til å motvirke hjemløshet, skriver Breakit. 60 prosent stemte ja, og dermed blir skatteøkningen innført.
Tiltaket skal være ment å holde San Francisco-områdets rike teknologiselskaper medansvarlige i å forårsake boligkrisen i byen, og ekstrainntektene er ventet å bli på oppimot 300 millioner dollar årlig. Det blir i så fall en fordobling av byens nåværende budsjett for tiltak mot hjemløshet.
Både på ja- og nei-siden i denne debatten, finnes det pengesterke gründere som har gitt penger til sin side. Twitters administrerende direktør, Jack Dorsey, har donert 125.000 doller til kampen mot skatteøkningen, mens Salesforces' administrerende direktør, Marc Benioff, har bidratt med to millioner dollar til ja-siden.
26.000 hjemløse på 14 år
Samtidig er det ikke sikkert at seieren for ja-siden vil få noen effekt i det hele tatt, da "proposisjon C" ikke greide å få to tredjedeler av de avlagte stemmene -- og nei-siden har dermed håp om at det vil bli vanskelig å sette i verk tiltakene som ble lovet.
Dette er fordi en dom i det amerikanske høyesterett i fjor stilte spørsmål ved om ikke skatteøkninger foreslått av stemmegivere også bør få to tredjedels flertall for å tre i kraft - i likhet med skatteøkninger foreslått av myndighetspersoner.
I løpet av de siste 14 årene, har det vært 26.000 hjemløse mennesker i San Francisco. I 2017 var det 7.499 hjemløse i byen - og det sies at tallet er lavere i dag enn det var i 2004, da byen begynte noen av flere tiltak for å motvirke hjemløshet.