Rolf Assev under en av sine mange samtaler ombord på seilskuta Christian Radich, under entreprenørseilasen xVoyage mellom Oslo og København. Foto: Per-Ivar Nikolaisen
Rolf Assev innrømmer at han bommet: «Det som har skjedd siden kineserne kjøpte Opera, er fascinerende bra.»
I et podcast-intervju med Shifter innrømmer han at han bommet om selskapets videre skjebne.
-- Jeg tok helt feil. For jeg var helt sikker på at innen ett år kom det ikke til å være én eneste ansatt igjen i gamle Opera. Gamleteamet i Norge har imidlertid fått frihet, midler og fokus de ikke hadde før, sier Rolf Assev.
Han visert til at Opera har steget fra 600 millioner til 1,5 milliarder fra det kinesiske oppkjøpet og frem til nå. Kineserne har bidratt til et skarpere fokus på kjerneproduktet, som igjen har ført til vekst. Assev viser til at det økte trykket på å utvikle webbrowseren, ikke være annonseselskap, er i Jon von Tetzchners ånd.
Annonse
-- Det som har skjedd siden kineserne kjøpte Opera, er fascinerende bra, konkluderer han.
Assev, som nå som kjent er partner på StartupLab, var den først «blårussen» i selskapet. I podcastintervjuet som ble gjort om bord på seilskuta Christian Radich under xVoyage fra Oslo til København, får vi høre nye historier fra tiden i Opera. Den tidligere markedssjefen forteller blant annet hvordan det ville vært å være flue på veggen når han og Jon von Tetzchner kranglet.
-- Jeg tror ikke jeg har kranglet mer med noen enn med Jon, men det som er fint, er at vi begge respekterer hverandre. Vi var uenige om mange ting. Stort sett hadde Jon rett i alt til slutt, sier Assev.
Abonner på podcasten i Itunes, eller på din foretrukne podcast-klient i Android. Eventuelt hør den her: