Gründer Marianne Bratt Ricketts og CFO Catharina Brandth Husjord i Vibbio. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Orkla kjøper seg inn i Vibbio: Og blir video-startupens nye storkunde

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 30. januar 2018

Tøffe forhandlinger, men slik kan dealen bli gull verdt for Vibbio.

I forrige uke kom nyheten om at gründerteamet i Vibbio splitter opp, og Stine Norum forlater skuta. Videostartupen kommer nå med nyheter som løfter stemningen. Nylig ble det klart at Orkla går inn på eiersiden og samtidig blir storkunde til selskapet.

— Vi hadde vårt første møte i mai, og brukte sommeren på å tenke oss godt om. Vi hentet inn referanser, og så begynte vi å snakke sammen ordentlig i slutten av august, forteller daglig leder og gründer Marianne Bratt Ricketts i Vibbio.

Etter en lang høst og tidligvinter ble det like før juleferien landet en deal mellom merkevaregiganten og den fremgangsrike startupen.

Større muligheter for Vibbio

Foruten at Orkla går inn som investor i Vibbio, har storkonsernet inngått en avtale der de blir storbrukere av startupens tjenester.

— I første omgang vil ti Orkla-brands nå få tilgang til å gå ombord som brukere av videoplattformen. De vil motta både opplæring og eksperthjelp i hvordan virkelig utnytte video i kommunikasjon og kampanjer fremover, forteller Bratt Ricketts.

Partene ønsker ikke å gå ut med hvor stor investeringen er. Men for Vibbio gir dealen med multinasjonale Orkla et godt utgangspunkt for å gå inn i markeder utenfor Norge. Det kan bety store verdier for den fortsatt unge bedriften som snart skal ut og hente kapital til ytterligere vekst.

Tøff prosess med Orkla

Bratt Ricketts forteller om tidvis krevende forhandlinger, men at hun i stor grad fikk det som hun ville.

— Det har vært utrolig lærerikt, og jeg velger å tro det er et godt tegn når man kan takke hverandre for en tøff, men god prosess i etterkant, når alle brikkene har falt på plass, sier gründeren.

Vibbio har helt siden kort tid etter oppstarten tjent greit med penger, noe som har gjort at de har kunnet unngå å forhaste seg med å få inn investorer.

Strategisk investering fra Orkla Venture

Orkla Venture har satt av 100 millioner kroner til å investere i startups. Etter oppstarten har fondet investert i noen få selskaper, et av dem er altså Vibbio.

— Vi tror bevegelige bilder blir viktigere og viktigere fremover, og det er vesentlig å forstå hvilke muligheter som ligger i teknologien. Vibbio er et selskap som leverer smarte videoer mer effektivt, og vi vil være en aktiv bruker og kunde — noe som gir merverdi for både oss og selskapet, sier Espen Wiik i Orkla.

Han forteller at de vanligvis ser på to dimensjoner når de leter etter selskaper. I likhet med andre investorer ønsker de finansiell avkastning, men de har også et annet krav — investeringen må ha en strategisk verdi for både oppstartsselskapet og Orkla.

— Vi skal ikke bare være et venturefond som bidrar med penger, men også bidra med andre elementer som er interessante for tidligfaseselskaper.

Vibbio vil effektivisere videoplattformen

Samtidig som Vibbio teamer opp med Orkla, fortsetter oppstartsselskapet å videreutvikle og effektivisere video-plattformen.

For en månedlig sum får kundene tilgang på videoprosjekt-verktøyet Vibbio har bygget. Brukerne har et eget skyområde der de kan laste opp og lagre alt de har av visuelt materiell – og så kan de enkelt bestille nye videoer, skreddersydd til kanalene de skal publiseres i — og til kundens logoprofil. Det blir også bygget inn en butikkløsning med tilgang på blant annet filmfolk og stockbilder. Vibbio har også automatisert deler av produksjonen, slik at bestilte klipp og tekster genereres i riktig rekkefølge og lengde, med kundens fonter, farger og logoer på, før redigeringen begynner.

— Slik kan vi bistå selskapene til å få opp volumet uten store kostnader, og blant annet kunne kjøre ut ulike varianter av videoene for å se hva som virker best, eller for å nå en spesiell målgruppe.

LES OGSÅ: De var radarparet i Vibbio. Nå går de hver til sitt.