Singularity kommer til by'n: Vil tech-frelse oljefondet og ta Norge inn i fremtiden
– Alle fra oljefondet får komme gratis på vårt første event. Men budskapet gjelder for oss alle, sier initiativtaker og impact-investor Anders H. Lier.
Flere kjente tech-profiler har nå gått sammen for å starte en egen avdeling av Singularity University, det ble kjent under Oslo Startup Day denne uka.
Singularity University er et globalt lærings- og innovasjonsmiljø som bruker eksponentiell teknologi for å takle verdens største utfordringer. Her til lands har konseptet fått forholdsvis stor oppmerksomhet, særlig gjennom tech-lederne Anita Schjøll Brede og Isabelle Ringnes som har vært gjennom programmet. SU ble grunnlagt i Silicon Valley av Raymond Kurzweil, Peter Diamandis og Robert D. Richards, og har allerede etablert egne chapter i Stockholm og København.
Kjente navn
SingularityU Chapter Oslo er initiert av Anders H. Lier og Tharald Nustad, Isabelle Ringnes, Anita Schjøll Brede, Fredrik Winther, Alexander Hagerup, og Kristoffer Røil. Alle har vært igjennom det Isabelle Ringnes kalte ”teknologisk hjernevask” i NASAs forskningspark, da Shifter intervjuet henne tidligere i år.
-- Vi gjør dette for å koble Oslo tettere opp mot det globale tech-miljøet nå med den farten som økosystemet utvikler seg i. Neste steg er å gjøre det større gjennom å bygge broer til kompetansen globalt med nettverks- og analysemiljøer rundt de større teknologitrendene og utfordringene som preger verdensutviklingen globalt, som vi kaller ”grand challenges”. Vi ser at mange rundt oss beveger seg i den retningen, forteller Fredrik Winther, som til daglig er leder i Oslo Business Region.
Events først
Kristoffer Røil forteller at den nye Oslo-avdelingen av Singularity University begynner med små arrangementer en gang i kvartalet, det første nå i vinter.
– Planen er å rulle det videre derfra med større events etterhvert, som Singularity Global Summit i Oslo 2019. Stockholm har gjort det bra, så vi kommer nok til å hente litt inspirasjon derfra, forteller Røil.
Anders Lier i Nordic Impact sier at målgruppen er mangfoldig, og at dett er for både næringslivsledere, politikere, startup-miljøet, styrer, investorer og andre.
– Temaet vårt “hvordan bruke eksponentiell teknologi for å nå målene” er relevant for veldig mange, og responsen har vært utrolig god fra alle vi har snakket med. Norges utfordring er overgangen fra olje til en ny fremtid, da må man forstå hva fremtiden innebærer. SU er et virkemiddel og en plass for å forstå fremtiden, sier Lier.
Vil påvirke, ikke overprise
– Det har tidligere blitt stilt spørsmål til prisene på SU sine kurs i Silicon Valley. Hvordan blir prislappen på arrangementene her hjemme?
– Det skal være et lavterskeltilbud, hele Norge skal være med. Budskapet gjelder for oss alle. Vi ønsker å påvirke de som forvalter vår fremtid og penger. Vi ønsker blant annet å få oljefondet til å investere i ny og fremtidsrettet teknologi. Vi er nødt til å bruke våre penger til å investere i fremtiden. Alle i oljefondet får komme gratis på vårt første event, sier Lier.
– SU har ved flere anledninger blitt omtalt som litt vel tech-religiøst. Hva svarer dere til det?
– Det er veldig enkelt; teknologi er svaret på utfordringene! Hadde vi jobbet religiøst ville vi vært lukket, men vi er åpne og leter hele tiden etter nye kunnskap. Det går ikke an å være religiøs om du hele tiden utfordrer det etablerte, sier Winther.
"Litt hallelujastemning"
Anders Lier mener SU står for det han kaller "banebrytende tanker".
– Men det er ikke mainstream enda. Når man er "cutting edge" tenker folk at det er langt fram før dette påvirker deres hverdag, men noen må ta samtalen. Det er ikke religion, men det etablerte blir utfordret. Det er allmenn forstått at teknologi er det som må til, skyter Lier inn.
– Det er ikke noe feil i å fokusere på det positive. Selvfølgelig må vi balansere på et tveegget sverd, og klare å kombinere idealismen og realismen. Gründerne bak SU er flinke til å kommunisere ting som er ekstremt komplisert, og da kan det bli litt hallelujastemning når man får “åpenbaringen”, sier Røil.
– SU sitt fokus på at «the future is better than you think» backes alltid av solide data. At det kan bli litt overveldende for folk at det faktisk er så mange piler som peker i riktig retning, skjer hovedsakelig fordi dårlige nyheter selger bedre enn gode nyheter. Dette påvirker de store mediehusenes journalistikk og blir forsterket av polariserende sosiale medier-algoritmer som begge lever av annonse og klikk, mener Røil.
– Det er jo ikke et universitet – hvorfor kalle det det da?
– Navnet er ikke viktig. SU har en tilnærming universiteter bør lære av. Man sitter tettere på de store tech-drevne globale selskapene og med direkte innpass på de viktigste utviklingsmiljøene. Man befinner seg der hvor utviklingen skjer. Kunnskapsproduksjon endres fort med AI, og nye analyseverktøy for store mengder data. Da trenger tilgang til analyser som vanlige forskningsmiljøer som sitter lengre fra datafangsten normalt ikke kan tilby, sier Winther.