Babak Tighnavard og Andreas Thorsheim. Foto: Anna-Julia Granberg

Otovo går fra 1 til 40 millioner: Men det koster

Publisert Sist oppdatert

Andreas Thorsheim hadde kraftigst vekst av solpanelaktørene i Norge i fjor.

– Vi tar markedsandeler i et voksende marked og bruker en del penger på å videreutvikle programvaren og å etablere oss i nye markeder, sier Andreas Thorsheim, daglig leder i Otovo, til Finansaanvisen.

Avisen har sett på hvordan det gikk med selskapene som installerer solcellepanel i Norge, og undersøkelsen viser at det har tatt av. Foruten Otovo som sikter seg inn på privatmarkedet, har mer bedriftsorienterte selskaper som Solenergi Fusen og Solcellespesialisten gode tider. De to sistnevnte hadde en omsetning på henholdsvis 97,6 millioner og 45,5 millioner kroner, og gikk i gode millionoverskudd.

Vokser raskest

Otovo hadde den største veksten av de tre. Andreas Thorsheim sitt gründerprosjekt omsatte for 40,2 millioner kroner i fjor, mot 1 million i året før der. Men i motsetning til de to andre var driftsunderskuddet på 14,4 millioner kroner -- noe som er helte etter planen, ifølge Thorsheim.

– Vi forventer kraftig vekst i 2018, men vil fortsatt ha negative resultater. Lønnskostnader til utviklerne våre er den største utgiftsposten, sier han til Finansavisen.

Otovo lider da heller ingen cash-nød ennå, etter at de hentet 60 millioner kroner fra blant andre Akershus Energi og Obos i fjor.  Og selskapet har nå også gått inn i det svenske markedet, der de nylig ansatte Babak Tighnavard som Chief Growth Officer og General Manager.

Trangere, men større

Det blir stadig trangere om plassen i det norske solcellemarkedet. Foruten de nevnte selskapene har mange elektrikere begynt å tilby dette som en del av sine tjenester. Også store aktører som Hafslund har giret opp satsingen, ifølge Finansavisen. Hafslund Varme skal blant annet levere 7400 kvadratmeter med solcellepanel til Obos Forretningsbygg.

Solcellepioneren og nestoren Thor Christian Tuv, tidligere REC og Innotech Solar, nå Fusen, anslår at det norske markedet vokste med opp mot 50 prosent fra 2016 til 2017.

-- Vi regner med at den norske solbransjen vil fortsette å vokse i mange tiår, sier Tuv til Finansavisen.