Otovo-gründer Andreas Thorsheim. Foto: Vilde Mebust Erichsen

Otovo-gründeren om sin dårligste egenskap: «Jeg blir som en Woody Allen-karakter»

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 6. november 2018

Andreas Thorsheim hentet nylig 100 millioner kroner til sitt to år gamle solcelle-selskap. Nå råder han norske gründere til å få opp farten.

1. Hva jobber du med akkurat nå?
Vi rekrutterer! Vi skal ha produkt-, utvikler-, design- salgs- og operations-folk til kontorene i Oslo, Stockholm og Paris. Det er superinspirerende møter med engasjerte folk med brennende miljøengasjement og lyst til å bygge ting – noe av det gøyeste man kan gjøre når man utvikler et selskap.

2. Hvis du kunne gått tilbake i tid og gitt deg selv ett tips – hva ville det vært?
Jeg ville sagt «angsten din driver deg, men du er sikkert interessert i å vite at det meste av dette går bra, og at det som ikke gjør det ikke er så farlig».

3. På hvilke områder er du henholdsvis optimistisk og pessimistisk på vegne av Norge?
Optimistisk: Vi har en utrolig flott generasjon folk på vei opp, som bryr seg om planeten vår og som klarer å kombinere individuell originalitet med evnen til å spille sammen. I går hørte jeg at studenter nå tar forelesningsnotater sammen i sanntid i docs – det syns jeg er skikkelig fett; vi er på vei mot bikubeevner hos mennesker. Pessimistisk: Jeg er redd vi nøler for lenge med å omstille oss fra oljeavhengigheten.

4. Hva er den største utfordringen i din bransje?
Egentlig ingen. Solceller og batterier er så bra at de vinner overalt, og ganske fort. Det er ingen utfordringer, bare masse arbeidsoppgaver.

5. Hvis du kunne vært en annen person eller hatt en annen rolle – hva/hvem ville det vært?
Hadde vært kult å være Masayoshi Son.

6. Hvordan ser mobilskjermen din ut?
Den er todelt. Med kommunikasjon, lyd, jobb og få-ting-gjort i mapper på første skjermbilde. På andre skjermbilde har jeg mapper med spill, nyheter og sånt. Syns ikke det er så fett med for mange apper.

Skjermdump av mobilen til Andreas Thorsheim.

7. Har du et produktivitetstips?
Nei.

8. Hvis du skulle investert ti millioner i et nytt område, hva ville det vært i – og hvorfor?
Jeg ville investert mer i Sanity, der jeg allerede er inne som investor – de kommer til å 100x herfra.
Også tror jeg på plattformteknologi oppå infrastruktur, som Bysykkel oppå bysyklene, Otovo oppå solceller og så videre – det er et megatema som ikke så mange forstår. Jeg er veldig interessert i dette.

9. Hva er din dårligste egenskap?
Jeg er ganske angstfull og lar stresset mitt være synlig for alle. Jeg blir som en Woody Allen-karakter spilt av ham selv, det er ikke bra.

10. … og hva er din beste?
Andre får vurdere det. Jeg håper det er at engasjementet og troen jeg har er smittsom.

11. Hva ville du bli da du var liten? Og hvorfor ble du det/ikke?
Jeg ville bli arkitekt da jeg var ti år. Kanskje ble det ikke så veldig forskjellig når det kom til stykket – jeg er med på å skape noe som krever kreativitet og jeg tror det var der jeg ville.

12. Hvis du kunne spist middag med hvem du ville, død eller levende – hvem ville du invitert? Hvorfor?
Besteforeldrene mine. De døde før jeg ble kjent med dem.

13. Hva er din største tabbe?
Tror ikke jeg sier det her, ha ha.

14. Hva er du mest stolt over å ha fått til?
Jeg er stolt over det vi i Otovo-teamet har fått til sammen på litt over to og et halvt år.

15. Kan du si noe du selv tror på, men som mange vil være uenige med deg i?
Bevisbyrden ligger på de gamle selskapene, ikke de nye. En startup må bare bevise at det går an å få til det de driver med på minst én måte, mens etablert business må bevise at absolutt alle forsøk fra nye aktører på å ta dem, vil mislykkes. Hvilken av de to oppgavene er vanskeligst? Ta eksempelet med Kolonial.no: Det er mye snusfornuftig kritikk av modellen deres; det blir aldri lønnsomt fordi distribusjonen er for dyr, plukkingen for ineffektiv eller for lite egeninnsats fra forbrukeren, bla bla bla. Men hvor bra er egentlig dagens dagligvaresystem? Er Kiwi det teoretisk optimale vi mennesker kan komme opp med av løsning for å få mat i kjøleskapet? Uttømmer Kiwi alle teknologier, forretningsmodeller og menneskelig kreativitet for å putte en pose med matvarer på kjøkkenet mitt? Er det umulig å slå et system som henter tomater i Italia, kjører dem på tvers av hele Europa og stopper 700 meter fra huset mitt, og så ber meg hente tomatene der? Det er ikke et spørsmål om dagligvarekonsepter som ble oppfunnet før robotisering, bredbånd og ai kommer til å endre seg nå, det er et spørsmål om hvem som kommer til å slå dette gamle systemet og når de gjør det. Jeg putter ikke penga mine på de som kommer fra old biz, og det gjelder i veldig mange næringer.

16. Hva er ditt beste tips til norske gründere?
Få opp farta. Vi er for treige.