Andreas Thorsheim da Otovo vant Oslo Innovation Award under Oslo Innovation Week 2018. Foto: Gorm K. Gaare
Otovo henter 100 millioner kroner til europeisk ekspansjon
Solcelleselskapet har hentet 100 millioner kroner.
– Det er hyggelig å få tillit fra investorene. Nå fortsetter arbeidet med å skape verdier og produkter med den kapitalen vi har tilgjengelig, sier Otovo-gründer Andreas Thorsheim til Shifter.
Største aksjonærer i emisjonen er KLP Liv/KLP AksjeNorge og Nysnø klimainvesteringer.
– Vi mener at systemet vårt er overlegent sammenlignet med andre måter å selge og installere små fornybare energi-komponenter på. Nå er det på tide å bruke det vi har lært på de tøffe markedene i Norge og Sverige - til bruk på land lenger sør, hvor solen er rikeligere og elektrisitetsprisene typisk er høyere, sier han.
Nå står nemlig Europa for tur:
– Nå skal vi sette de produktene vi har bygget i Norden på prøve i de mest verdifulle markedene i Europa. Vi får se om Otovo-metoden klarer å vinne de store ligaene, sier han.
Les også: Otovo blar opp for dansk solteknologi: Henter data i skyggene
Langsiktig perspektiv
Eksisterende aksjonærer, blant andre Agder Energy Ventures, Akershus Energy og OBOS deltok også i runden.
– Nysnøs mål er å investere i selskaper med de smarteste løsningene på utfordringene i klimaendringene. Nysnø har et langsiktig perspektiv og vil investere i selskaper og midler, sammen med private investorer, for å akselerere den grønne overgangen globalt, sier investeringsdirektør Eivind Egeland Olsen i Nysnø.
Han kaller Otovos teknologiplattform unik.
– Teamet har skapt en unik plattform som selger solpaneler, forenkler installasjoner og sammenligner kostnadene til dusinvis av lokale installatører på et øyeblikk. Deres plattform vil bidra til en effektiv utrulling av solens kraftverk i stor skala, og den planlagte europeiske ekspansjonen vil sannsynligvis akselerere overgangen til mer distribuert solenergi og en grønnere økonomi, sier han.
Tidligere i høst ble solcelleselskapet - som leverer solceller og solcelletakstein til forbrukermarkedet, tildelt årets Oslo Innovation Award 2018.