Otovo vant en årelang kamp mot Eltilsynet: "En viktig avgjørelse, praktisk og prinsipielt"
– Det er godt å få saken avgjort i vår favør, sier Otovo-gründer Andreas Thorsheim.
I flere år har det pågått en konflikt mellom Otovo og Eltilsynet. Sistnevnte har anklaget det norske solcelleselskapet for å drive ulovlig virksomhet, og saken havnet tidligere i år hos Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB).
Stridens kjerne handlet om hvorvidt Otovo skulle være offentligrettslig ansvarlig for selskapets prosjektering av solceller:
- Hafslund Nett, på vegne av Eltilsynet, mente Otovo ikke fulgte kvalifikasjonskrav for arbeid knyttet til elektriske anlegg- og utstyr, og mente selskapet burde ha vært registrert som et elektro-autorisert firma.
- Otovo avviste dette, og sto fast ved at de ikke gjør prosjektering av elektro, men at de selger solceller fra et nettverk av installatører.
– Vi har laget en software som ikke er laget for prosjektering, og den gjør ikke prosjektering. Da vil vi ikke bli stilt ansvarlig for prosjektering, uttalte Otovo-sjef Andreas Thorsheim til Shifter tidligere i år.
Nå får Otovo "ubetinget medhold" fra DSB.
– For Otovo var dette en viktig avgjørelse, praktisk og prinsipielt. Det er bra å få en avklaring på hvordan reglene er på dette feltet, sier Thorsheim.
"Godt å få den avgjort"
I avgjørelsen er det videre lagt vekt på følgende punkter:
- Otovo er ikke registreringspliktig som elektroforetak: "Ut fra de opplysninger som foreligger, kan direktoratet ikke se at Otovo AS utfører slikt arbeid knyttet til elektriske anlegg, at det utløser krav om registrering i henhold til fek § 3."
- Otovo har ikke offentligrettslig ansvar for elektrojobben, det har elektroforetakene: "Direktoratet kan heller ikke se at Otovo AS utfører slikt arbeid at de er forpliktet til å utstede samsvarserklæring, jf. fel § 12 annet ledd. Dette ansvaret tilligger deres underleverdører. At Otovo er ansvarlig overfor kunden, endrer ikke denne vurderingen."
– Denne saken har ligget i forvaltningen i flere år, og det er godt å få den avgjort i vår favør, og i favør av alle de som vil kjøpe solceller på nettet og få en lokal, god montør til å gjøre jobben på huset deres, sier Thorsheim og legger til:
– Saken er avgjort med ekstrem tydelighet, og vil prinsipielt gjelde eltilsyn over hele landet. Det er en god avgjørelse som klart plasserer ansvar, og vi tror dette gjør kunden tryggere.
Også da Shifter løftet problematikken i tidligere i år, omtalte tidligere Abelia-sjef, Håkon Haugli, konflikten som "en reell og prinsipiell utfordring":
– Vi ser stadig tilsvarende utfordringer på andre områder der ny teknologi er med å endre hele aktørbildet, ofte ved at tjenester og produkter leveres i kanaler og gjennom mellomledd. Hvem er da formidleren, hvem utfører tjenesten – og hvor ligger til slutt ansvaret, uttalte Haugli.