Mari Mathews og Ina Vikøren på tur i Lofoten. Foto: Outtt

Outtt har vært på rekrutteringstur: "Vi kan ikke være fem nordmenn som sitter på StartupLab og klør oss ett eller annet sted"

Publisert Sist oppdatert

Nå er teamet fra Norge, Canada, Finland, Australia, Kina, Russland, USA og Peru.

Alle snakker om mangfold, viktigheten av å ha at team med folk med forskjellig bakgrunn og kjønn, og tirsdag arrangerte MAK og Innovasjon Norge konferansen Innoversity. Men få startups har mer "diversity" i praksis enn Outtt. Opplevelses-tech-selskapet har på få måneder blitt en smeltedigel av nasjonaliteter, og har nå folk fra Norge, Canada, Finland, Australia, Kina, Russland, USA og Peru i teamet, både kvinner og menn.

Vokser raskt

Satsingen skjer etter den siste finansieringsrunden på fire millioner kroner, tidligere omtalt her i Shifter. Outtt har klint til, og gått fra en startup med til sammen fire gründere på Vang og i Oslo, til å være et selskap med syv fulltidsansatte og fire praktikanter fra ulike verdenshjørner. Så store at de har vokst seg ut av StartupLab, der de nå har vært i to år.

Outtt er full av godord om StartupLab og hvordan de har hjulpet dem opp og frem - om hvordan inkubatoren har vært opptatt av mangfold og budskapet om at man må tenke internasjonalt fra første stund, og at det begynner med hvordan du setter sammen teamet.

Kommunikasjonssjef Ina Vikøren understreker at mangfold er ekstremt viktig når Outtt skal skape et utstillingsvindu her i Norge foran den nært forestående internasjonale satsingen.

– Vi kan ikke være fem nordmenn som sitter på StartupLab og klør oss «et eller annet sted», påpeker Ina Vikøren, ny kommunikasjonsleder i Outtt.

Kjenner Kina

Det har gitt flere aha-opplevelser – særlig ved å få inn kinesisk kompetanse.

– Vi forsto at vi nordmenn ikke «snakket til» kinesere. Det er ironisk når vi vet at Norge har syvdoblet antall kinesiske gjestedøgn i året siden 2008, og SSB anslår ytterligere 40 prosent økning fra i fjor til i år, sier hun.

Det handler ikke om å oversette informasjonen, men om hvordan man kommuniserer.

– Man kan tilegne seg kompetanse, men det er viktig å ha den internt, sier Vikøren.

Drevne praktikanter

Praktikantene i Outtt er fra Russland, Kina, USA og Peru. Foto: Outtt

Selskapet har gått bredt ut, både på ulike eventer og ikke minst i sosiale medier. Og Vikøren synes de har truffet spikeren på hodet i rekrutteringen – også av praktikanter. Noen av dem kan søkemotoroptimalisering, andre video eller sosiale medier i detalj.

– Hvordan får dere folk til å jobbe gratis?

– De får visse «perks», der utbyttene kompenserer for lønn. Samtidig fungerer det som en prøveperiode, der det etter hvert kan være muligheter for å gå inn i en lønnet stilling dersom det er god match.

En viktig ting felles

Outtt beskriver seg selv som «et konsept som har oppstått med utgangspunkt i et ønske om å formidle god lokalkunnskap om enestående friluftsopplevelser på en smart og engasjerende måte». Og selv om team-medlemmene har ulik bakgrunn: Felles for alle i Outtt er at de har en stor lidenskap for friluftsliv. Selv kom Vikøren inn i Outtt som skikjører, via entreprenørskolen ved NTNU.

Gjennom Outtt får de norske turdestinasjonene mulighet til å nå ut med lokalkunnskap internasjonalt. Blant annet handler det om å gi all nødvendig informasjon. Utlendingene kan for eksempel se et vakkert bilde fra en fjelltopp i Lofoten, men de forstår ikke at det trengs isøks og klatreutstyr for ikke å falle ned og dø.

– Jeg har venner som har stoppet turister med flippflopper og stresskofferter. Målet vårt er å fylle dette kunnskapshullet.

Her er Outtt-teamet

Espen Oldeman Lund (CTO)

Alder: 38

Land: Norsk

Har studert kartteknikk, og jobbet med kart i over ti år i Kartverket, Eniro og Skog og Landskap.

Aaron Beaton (Utvikler)

Alder: 32

Land: Australia

Bakgrunn: Bachelor i informasjonsteknologi og business fra Deakin University. Har over ti års erfaring I utvikling, markedsføring, salg og IT-støtte. Han har jobbet i Australia og Ungarn, og nå senest Opera Software her I Norge.

Jan Egil Jægersborg (Utvikler)

Alder: 30

Land: Norge

Bakgrunn: Utdannet dataingeniør fra NTNU, spesialisering i programvareutvikling med vekt på mobile plattformer og IoT. Ansatt som driftsleder i Trådløse Trondheim AS og senere CTO i Sky Labs AS.

Mari Mathews (COO)

Alder: 30

Nasjonalitet: Canada

Bakgrunn: Bachelor i økonomi fra University of British Columbia. Har jobbet over ti år i ski- og turistindustrien.

Ina Vikøren (Kommunikasjonsleder)

Alder: 27

Land: Norsk

Bakgrunn: Master fra NTNUs Entreprenørskole med fokus på bærekraftige forretningsmodeller og sirkulær økonomi. Foredragsholder for Miljødirektoratet, blogger, skikjører, friluftsnomade og hobbyskribent. Erfaring innenfor prosjektledelse, forretningsutvikling og kommunikasjon. Jobbet 8 mnd på Innovation House i Silicon Valley.

Erlend Eggen (CEO)

Alder: 32

Land: Norsk

Bakgrunn: Mastergrad i sosialantropologi fra universitetet i Oslo om friluftsliv, daglig leder hos utstyrsprodusenten Villmark, valgt kommunepolitiker for partiet MDG, en av gründerne bak Kontorfellesskapet 1724, den digitale tjenesten Din Applaus og daglig leder i Outtt AS.

Andrey Belov-Belikov (Digital Marketing Intern)

Alder: 26

Land: Russland

Bakgrunn: Bachelor i lingvistikk og antropologi, og pågående masterstudier i kommunikasjon og kultur. Lærer og oversetter i engelsk/russisk .

Dag Nordsveen (Kundekontakt)

Alder: 59

Land: Norge

Bakgrunn: Geolog fra NTNU, som senere har gått over i IT, med bakgrunn fra Noteby, Storebrand, NetCom, Sense og Chess. Friluftsentusiast, som har vært på toppen av alle fjelltopper over 2000 meter.

Natalia Melendez (Digital Marketing Intern)

Alder: 28

Land: Peru

Bakgrunn: Studerer master i Strategic Marketing Management på BI. Har fra før en Bachelor degree i Business Administration. Har jobbet med digital markedsføring og  business intelligence i Opera Software og brand manager i FMCG- selskaper i Peru.

 Jinyu Shao (Digital Marketing Intern)

Alder: 26

Land: Kina

Bakgrunn:  Hospitality management og fransk fra Southern Utah University i USA. Er for tiden på det første året på master i informasjonssystmer på Westerdals. Tre års erfaring i digital markedsføring og kommunikasjon i Shanghai, før hun flyttet til Oslo.

Lauren Guido (Content production intern)

Alder: 22

Land: USA

Bakgrunn: Studerer miljø og utvikling ved NMBU. Og jobber med crowdfunding for The Sustainability Hub. Også erfaring som student-researcher i Orkla, og vært i ulike startups i USA.