Alexander Storkaas, daglig leder i OwnersRoom, sammen med styreleder og gründer Ivar Kroghrud. Foto: Lucas Weldeghebriel

OwnersRoom lager relasjonsverktøy for å knytte startups til investorer. Hentet 5 millioner kroner.

Lucas Weldeghebriel

Lucas Weldeghebriel

Journalist og gründer i Shifter

Publisert 6. februar 2018

Eks-Admincontrol og Questback-gründere lager relasjonsverktøy for å knytte startups til investorer. Før jul hentet de fem millioner kroner og nå vil de løse «problemet» med å «hente» penger for oppstartsselskaper.

— Gründere er for dårlige til å hente kapital. De henter ofte sent og tenker ikke langsiktig på vegne av selskapet, sier styreleder Ivar Kroghrud i OwnersRoom.

Han og Ståle Løvbukten, som tidligere har bygget opp og solgt både Questback og Admincontrol sammen, er i gang med et nytt selskap som vil styrke relasjonen mellom oppstartsselskaper og investorer.

Ifølge DN solgte de Admincontrol for rundt 200 millioner kroner og i 2008 solgte de Questback for om lag 250 millioner kroner.

Med seg på laget har de Haavard Nord, som tidligere har gründet Trolltech. Trioen er operativ i selskapet, men formelt sett har de kun styreposisjoner. De har imidlertid ansatt Alexander Storkaas som daglig leder.

— Vi vil lage en informasjonsplattform hvor vi knytter oppstartsselskaper med investorer. Vi vil tilby en metodikk for hvordan selskaper skal forholde seg til investorer, samt gjør prosessen enkel med å gjennomføre kapitalinnhenting, sier Storkaas.

OwnersRoom skal hjelpe gründere med kapitalinnhenting

Styreleder Kroghrud forteller at han selv har vært med å hente penger i mange ulike perioder.

— Vi vet hvilke faktorer som er universelle, uavhengig av konjunkturer, sier han.

For det første bør selskapet ha tilgjengelig et komplett sett med informasjon. For det andre, en strukturert tidsplan for når pengene skal hentes, mener han.

— Men den største feilen mange selskaper gjør, er at de ikke jobber langsiktig med kapitalinnhenting. Hvis det er sannsynlig at du skal hente penger i løpet av to år, så bør man gjøre ting allerede nå med tanke på kapitalinnhentingen, sier Kroghrud.

OwnersRoom skal nettopp hjelpe gründere i den prosessen. Samtidig skal det være et verktøy for få oversikt over selskapet investorer putter pengene sine i.

LES OGSÅ: Dette er den årlige avkastningen på engleinvesteringer.

Investorer vil ha likviditet og deal flow

— Investorer er primært interessert i to ting. Det ene er informasjon om «deal flow» (spennende selskaper å invester i) og det andre er likviditet. Flere investorer kunne ha puttet penger i oppstartsselskaper hvis de visste at de ikke måtte vente 20 år på å få ut pengene sine. Gjennom å koble bedrifter med investorer og investorer med hverandre, kan det skapes et annenhåndsmarked gjennom en mulighet til å omsette aksjer, sier Kroghrud.

–Så dere vil lage en mini-børs?

— Ja, kanskje, vi vil lage en plattform hvor man også kan omsette aksjer, sier han.

LES OGSÅ: Dette ser engleinvestor Trond Riiber Knudsen etter hos gründere

OwnersRoom hentet fem millioner

OwnersRoom hentet selv fem millioner kroner rett før jul fra til sammen 27 investorer. Blant investorene finner vi navn som Yngve Tvedt, gründer av Norselab, Grethe Helene Viksaas, gründer og styreleder i Basefarm (også styremedlem i OwnersRoom), samt Anders Kvåle. med-gründer og styrelder i Spacemaker.ai.

— Vi hadde også en kraftig overtegning, sier Kroghrud.

— 27 er jo et høyt antall. Er det også det dere vil anbefale andre oppstartsselskaper å gjøre?

— For vår del, så ønsket vi mange på en liten andel. Det er få som er mer entusiastiske på vegne av selskapet enn investorene. Vi ville ha mange som kunne være med å spre produktet.

Kroghrud forteller at verdien som skapes gjennom OwnersRoom er at du knytter investorer og selskaper sammen, og dermed skaper en større sannsynlighet for å møte riktig investor.

— Hvordan?

— Ved å ha en stor base av investorer. På sikt vil det være naturlig at selskaper på OwnersRoom kan presentere seg for nye investorer. I dag er man vanligvis i kontakt med dem du kjenner, eller møter på fysiske møteplasser, men det er ganske tilfeldig.

Forretningsmodellen er en abonnnementsløsning som årlig vil koste gründerselskapene fra 25.000 kroner og oppover.


Hør hele podcastepisoden hvor Brødboksen-gründer Arnulf Refsnes forteller med egne ord om hvordan det er å feile med et selskap.

I denne episoden forteller Refsnes om:

  • Hvordan folk ikke vet hva Brødboksen egentlig prøvde på
  • Hva han mener gikk galt
  • Hvilke strategiske valg som var riktig på et tidspunkt, men som ble feil senere
  • Forholdet til investorene
  • Hva han har lært som gründer av et selskap som feilet
  • Schibsted og Norgesgruppen
  • Og hva som muligens blir neste steg.

Hør hele episoden her. Hvis du abonnerer på den i Apples Podcaster eller andre steder, får du tilgang på episodene før alle andre.