På syv måneder har norske Villoid blitt moteappen «alle» snakker om. Slik gikk det til
Villoid er moteapplikasjonen som kobler sosiale medier og shopping, og som eneste nordiske selskap har de fått investeringsfondet 500 Startups Silicon Valley inn som investor. Shifter møtte gründeren bak appen, Jeanette Dyhre Kvisvik på Technology Excursion.
– Kvinner er ikke bare de mest engasjerte og deler mest innhold i sosiale medier. De er også den mektigste kjøpekraften i verden, sier hun.
Gründeren viser til undersøkelser som sier at kvinner står for 70 til 80 prosent av forbrukerkjøpene.
Applikasjonen har ifølge Villoid-sjefen vært på lista over ”best apps” hos Apple i USA, Storbritannia og 95 andre land. Til nå er nettsamfunnet på 320 000 medlemmer, og hele fem til ti motemerker ringer hver uke og ønsker å være på Villoid-plattformen, hevder hun.
I applikasjonen er det brukerne selv som lager innholdet i form av det Villoid kaller ”boards” hvor brukerne kan sette sammen ulike produkter og antrekk. Det kan sies å være et slags moteverdenens Instagram. Man kan også like og følge andres profiler, akkurat som på Instagram.
– Mye av det er ganske designdrevet og inspirerende, sier Dyhre Kvisvik.
Forskjellen til Instagram er at du kan kjøpe alt du ser i appen – og du kan velge mellom 650 ulike merkevarer. Villoid tar fem til 20 prosent av salget.
Motedronning med på laget
Dyhre Kvisvik kaller Villoid “a fashion loving community co-founded with Alexa Chung”.
– Hun er jo nesten som dronning Elisabeth når jeg kommer til Storbritannia. Men viktigere for oss er jo at Alexa er en av de viktigste ”influencers” i moteverden og en av de største på Instagram og Twitter.
Med 2.2 millioner følgere på Instagram er den tidligere modellen Alexa en sterk stemme – men hun hjelper også til med å utvikle Villoid som merkevare.
– Hvor mye tid bruker egentlig Chung på dette? Er hun virkelig inne i det, eller er hun bare en slags gallionsfigur?
− Det er et spørsmål vi får ofte. Hun er veldig dedikert. Da vi tok henne inn, hadde hun bare en liten del av selskapet. Nå eier hun 14 prosent. Hun er vår "Creative Director" og en viktig del av teamet.
I tillegg var det også Chung som kom på navnet Villoid.
Sa ja på nyttårsaften
Men det skulle ikke bare være lett å få trendsetteren med på laget. Dyhre Kvisvik forteller at de prøvde å få et møte med henne i over et halvt år før de fikk gjennomslag. Chung fortalte at hun hele tiden fikk tilbud om å bli med i ulike start ups. Villoid ga seg ikke.
– Jeg sa ”du er en av det mest innflytelsesrike menneskene i verden på Instagram og Twitter for fashion. Du må være en del av dette.”
Dyhre Kvisvik ga henne frist frem til nyttårsaften på å bestemme seg. Chung ringte nyttårsaften og sa hun var med.
– Når målet er å bygge en global fashion-app, er det klart at det er stort å få med seg en av verdens viktigste trendsettere, sier gründeren.
Teamet i Villoid består forøvrig også av Jarle Snertingdalen som kommer fra selskapet Funcom, der han ledet arbeidet med ”social games” i tre år. Svenske Karin Kallmann har erfaring fra å bygge opp startups og selge dem. Hun kommer fra Rocket Internet.
Shoppingvaner i endring
Ifølge Dyhre Kvisvik var tanken bak Villoid at man ikke shopper som før.
– Før dro man på shoppingturer til London, og dro til en handlegate. Nå shopper folk mer og mer online.
Hun viser også til hvordan den nye generasjonen lever mer på nett, gjennom ulike former for sosiale medier. Villoid har koblet sosiale medier og shopping.
− De ønsker å forstå merkevarene og de ønsker å snakke med dem.
Hun mener at kombinasjonen er unik. Det er hundretusener av nettbutikker, og mange sosiale plattformer. Men ingen har koblet dem sammen før, sier Dyhre Kvisvik.
De nye shopperne
Det er også laget en messenger-funksjon inni Villoid-appen fordi de så at det var veldig mange diskusjoner i andre sosiale medier om Villoid og merkevaren. Det har ført til at brukerne selv igangsetter digitale konkurranser og utfordrer hverandre, noe som skaper stor aktivitet i appen.
− Min lillesøster er i 20- årene. De går ut og ser på ting på lørdagene. Så går de tilbake og kjøper alt 100 prosent online. Det er den nye måten å handle på. Folk snakker med hverandre i appen, om størrelser, farger og andre ting om klærne.
Hun kaller Villoid ”the next generation shopping”.
God respons fra moteverden
Selv fikk Dyhre Kvisvik ideen om et spennende shoppested på mobilen da hun bodde i Soho i New York for noen år tilbake. Hun hadde verken tid eller penger til å shoppe, men drømte om å ha Soho med alle favorittmerkene på mobilen. Hun ville se alt som var nytt eller på salg, og også bli inspirert av alle de kule stilene der.
Da hun og hennes partner Jarle Snertingdalen lanserte en betaversjon lærte de seg mye om hva det var som gjorde brukerne aktive. Derfor har de brukt tid på å bygge et ”social community” for de brukerne som interessert i stil og fashion.
− Vi får også god feedback fra de tøffe kritikerne i moteverdenen som Elle, Vougue og Grazia. Det er også viktig, sier hun. Og mange begynner nå å legge merke til Villoid.
− Hvem stjeler dere kundene fra?
− «Dere er så mye morsommere og inspirerende enn de andre shoppingtjenestene,» sier de ivrigste kundene våre. De fleste shoppingtjenester med volum, med noen gode unntak, som NetAPorter, er laget av menn. Menn shopper på en annen måte, de vet som regel hva de trenger. Kvinner er mer opptatt av inspirasjon, liker å se antrekk og shopper mer på impuls. Det er Villoid opptatt av.
Flyttet til Silicon Valley
Villoid er nå det eneste nordiske selskapet i 500 Startups Silicon Valley, sa Dyhre Kvisvik på pitchingen på Technology Excursion. De ble invitert med på deres akselerator-program, som for øvrig er kåret til en av verdens beste akselerator-program ifølge Forbes Magazine.
– Dette hovedprogrammet er i Mountain View i Silicon Valley i fire måneder. Der tilbyr 500 Startups cirka 1 million norske kroner som sin første investering, kontor og lunsj til hele teamet og coaching med relevante eksperter på relevante tjenester.
De aller fleste vil forbinde Silicon Valley med et nerdesamfunn – og noe som ikke handler om mote i det hele tatt.
– Hvis du lykkes med fashion i Silicon Valley, kan du lykkes overalt, spøker hun.
Hele teamet har nå flyttet til Silicon Valley for en periode, for å være nærmere der det skjer.
− Forretningsmessig handler VILLOID egentlig ikke om fashion, det handler om e-commerce og det er et nettsamfunn. Pinterest kom ut fra Silicon Valley.
Ser til Pinterest
De har hatt nettopp Pinterest som forbilde, og har vært opptatt av å lære av hvordan Casey Winters og hans team nådde 100 millioner brukere i måneden.
− En av de første som møtte oss da vi startet i 500 Startups var Casey Winters. Han og andre personer som har bygget opp tjenester med millioner av brukere, viser at dette akselerator-programmet er perfekt for oss, sier hun.
Videre forteller hun at det er verdifullt å ha slike folk som rådgivere for hvordan Villoid skal vokse raskt, riktig og lønnsomt.
Bare hos Apple
Foreløpig er applikasjonen bare på IOS. De har et godt forhold til Apple.
− Apple gir oss feedback på hvordan vi kan bli bedre, og det er unikt. De vet jo virkelig hva som skal til for at apper blir en suksess. Det hjelper også å ha kontor rett bortenfor kontoret til Apple, sier hun.
I tillegg til at Villoid er ute i nesten 100 land, har også Kina meldt interesse.
− Det er en fantastisk mulighet, men vi gjør ikke det ennå. Nå fokuserer vi på produktet i Silicon Valley og vekst i de markedene vi har flest aktive brukere som er UK og Storbritannia.
Vi i Shifter vil gjerne ha tilbakemeldinger på våre saker, for å bli bedre og lære. Hva tror du om Villoid og framtida? Diskuter dette og de andre sakene våre på vår Facebook-side eller på Twitter. Husk også å like siden vår, så får du oss opp i strømmen.