reTyre-gründerne foran "laben" i oppegård. Fra venstre: Paul Magne Amundsen, Sigmund Andenes og Alexander Gjørven. Foto: reTyre

Gründerne selger "dekk" så det lukter svidd, og nå går de inn i USA

Publisert Sist oppdatert

Dekk-oppstarten har landet flere storkunder, og Retyre har allerede nådd halvparten av årets salgsmål. 

Det begynner å bli en stund siden Shifter skrev om sykkeldekk-gründerne bak konseptet Retyre. Men det betyr ikke at det ikke har skjedd mye. Forrige gang hadde de solgt 4000 enheter av sitt glidelåsdekk til sportskjeden XXL, og var på vei til å starte opp produksjonen av dekket i Asia. Nå har den fortsatt unge oppstartsbedriften utvidet fra Trondheim til Oppegård, og selger dekk så det lukter svidd gummi.

Finansavisen melder at Retyre-gjengen allerede har nådd halvparten av årets salgsmål, i størrelsesorden 12–13.000 produkter. Samtidig har de landet avtaler med flere store aktører, som sykkelprodusenten Hard Rocx, sportskjeden Sport1 og rullestolprodusenten Panthera.

Retyre benytter glidelås for å endre overflaten av sykkeldekket etter forhold og personlige preferanser. Produktseriens første utgave er "reTyre Urban Winter", en piggdekkoverflate som monteres utenpå ditt vanlige sommerdekk.

Etablerer seg i USA

Nå utvikler de også et komplett dekksystem for å ulike overflater som kan tas på og av etter vær og føreforhold, ikke bare for vintersykling. I forbindelse med dette starter de en Kickstarter-kampanje i USA i april, og åpner en amerikansk avdeling.

– Gjennom Kickstarter gjør man forhåndssalg og får en klar indikasjon på om produktet også er liv laga over dammen, sier Paul Mange Amundsen.

Ifølge artikkelen i Finansavisen har gründerne også bygd en maskin som kan trykke grafikk på dekkene de produserer, slik at kundene kan designe egne stiler.

Investorjakt

Frem til nå har selskapet hatt få eksterne investorer. Penger til utvikling og drift har i stor grad kommet fra Innovasjon Norge, EU-kommisjonen, Forskningsrådet og egne lommer. Selskapet er nå i samtaler med mulige investorer.

Selskapet skal ifølge Finansavisen hente anslagsvis 5 millioner kroner i denne runden, penger som blant annet skal gå til markedsføring av det nye dekksystemet.

Dekkene er ikke bare for sykler. Også rullestoler og barnevogner vil være et satsningsområde.