Payr henter 3,2 millioner NOK og to «fintech-hoder» til styret før lansering
Fintech-startupen Payr girer opp før lansering.
Payr utvikler en betalingsløsning som i første omgang skal gjøre det enklere å betale regninger. Nå har de nettopp gjennomført sin første offentlige emisjon og har fått med seg et knippe erfarne investorer.
–Vi har hentet 3,2 millioner kroner i investeringer, tilskudd og lån, sier gründer Espen Grimstad til Shifter.
Han vil ikke røpe hvor mye som er lån og hvor mye som kommer fra investorene, men tilskuddet er et såkalt fase 2-tilskudd fra Innovasjon Norge, som ligger på om lag 600.000 NOK.
–Denne runden er en liten runde for å gire opp til lansering. Det er egentlig en Family/Friends-runde. Styret gikk inn med noe, jeg og noen andre i teamet investerte også. Og vi hentet fra noen få eksterne, blant annet gründerne av internettleverandøren Powertech og flere analytikere fra et kjent meglerhus. I tillegg går Joachim Krüger, tidligere CTO i mCash inn i styret sammen med Kristian Enger, som til daglig er konserndirektør i Itera-gruppen, sier Grimstad.
Grimstad forteller at de kommer til å kjøre en ny runde ganske snart, hvor de vil hente en enda større sum penger.
–Hvor mye?
–Mellom 6-15 millioner NOK.
–Det var et stort sprik.
–Ja, det kommer an på takten, og det ligger blant annet et mulig oppkjøp i det ene alternativet, sier Grimstad.
–Har dere fått med noen internasjonale investorer?
–Nei, ikke denne gangen.
–Å gjøre det enkelt å betale regninger er også noe blant annet Vipps har lansert. Frykter dere ikke den tøffe konkurransen?
–Ja, på regningsbetalingsdelen, men det er ikke det endelige produktet. På sikt vil vi kunne analysere alle dine betalinger, og gi deg tips om hvilke andre leverandører du bør bruke. Vår langsiktige visjon er å kunne tilby intelligent, uavhengig økonomirådgiving, samt kunne fasilitere forbedringer, uansett hvilke bank man bruker, sier Grimstad.
PSD2-direktivet, som skal implementeres i løpet av 2018, tvinger bankene til å gjøre kundedata tilgjengelig til tredjeparter dersom kundene ønsker det. Det betyr videre at nye aktører kan bygge tjenester som henter kundedata fra ulike kilder.
–Hvem er målgruppene deres?
–Vi har primært to målgrupper. «De pengebevisste», som gjennom Payr kan betale alle regninger med sine kredittkort slik at de for bonuspoeng på kjøpene. Ingen andre nettbanker som tilbyr dette i dag, sier Grimstad.
Den andre målgruppen er folk som har behov for finansiering dersom uforutsette store regninger skulke dukke opp.
–De kan da bruke kredittkortet til å betale regningen, sier Grimstad.
Først etter sommeren vil de også lansere produkt- og sammenligningstjenester på plattformen.
–Da vil vi kunne se på hva du betaler for ulike tjenester i dag, og skanne markedet for å finne bedre leverandører til deg, forteller Payr-gründeren.
–Hva blir markedsføringsstrategien deres når dere lanserer?
–Den blir tredelt. For det første skal vi ha en vervekampanje, slik som Uber, hvor vi vil gi hundre kroner i avslag på en regning til hver venn som verves. I tillegg vil ververen få 50 kroner ekstra for hver person han klarer å verve, sier Grimstad.
Grimstad forteller at selskapet også vil satse på «inbound marketing» og produsere unikt og relevant innhold for målgruppene, i tillegg til performance basert digital markedsføring og retargeting.