Espen Einn i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Payr når 120 millioner i «omsetning», og kjøper opp konkurrent

Per-Ivar Nikolaisen

Per-Ivar Nikolaisen

Redaktør og gründer i Shifter

Publisert 12. mars 2018

— Med dette oppkjøpet står vi enda sterkere mot andre nye aktører som måtte komme, sier gründer Espen Einn.

Samtidig som fintech-startupen Payr når en viktig milepæl — ved at brukerne har betalt regninger for over 120 millioner kroner via appen — gjør selskapet et strategisk viktig oppkjøp.

— De siste par månedene har omsetningen doblet seg hver måned, og allerede i februar passerte vi totalsummen fra fjoråret, forteller Payr-sjef Espen Einn i en melding fra selskapet.

Sparerobot og prissammenligning

Selskapet har frem til nå hatt en voksende inntektsstrøm fra gebyrer som pålegges alle transaksjoner over et visst beløp i appen. I januar lanserte de imidlertid tjenesten «Smarte Regninger», som etter planen skal bli en av de viktigste inntektsstrømmene til selskapet. Den kunstig intelligens-drevne markedsplassen hjelper kundene med å sammenligne og bytte til bedre passende leverandører av strøm, mobil, forsikring og lån.

For å kunne utvide porteføljen av områder de tilbyr sammenligning på, har Payr valgt å kjøpe opp konkurrenten Conversionist, som årlig har hjulpet 500 000 nordmenn gjennom prissammenligningssiden Bedrebest og spareroboten Even. Payr får med det tilgang til flere års datagrunnlag og et erfarent team. Oppkjøpet er et såkalt «equity oppkjøp» mot en andel av aksjene i Payr.

— Vi er forberedt på at med det nye PSD2-regelverket vil vi kunne oppleve ny konkurranse både fra utenlandske selskaper, men også fra norske aktører som oppstår som en følge av direktivet. Personlig ønsker jeg konkurransen velkommen. Vi har posisjonert oss for fullt ut å kunne utnytte PSD2, og med dette oppkjøpet står vi enda sterkere mot andre nye aktører som måtte komme.

Les også: Payr-medgründer Åste Einn kåret til en av de mektigste fintech-kvinnen

Jakter investering

Nå er Espen Einn og Payr på investorjakt. Frem til nå har de gjennomført flere mindre emisjoner som har blitt brukt til å utvikle markedsplassen. Denne runden skal finansiere produktutvikling, internasjonal skalering og kundevekst.

— Payr har høye ambisjoner og vokser raskt, men det tar tid og kapital å bygge en internasjonal plattform. Vi har allerede tegninger på plass fra sentrale investorer, og henter et beløp som vil gi oss runway til høsten og frem mot en større finansieringsrunde, sier Einn.

Hør også Shifters podcast med Espen Einn fra i fjor høst:

Vi benytter cookies på shifter.no til analyseformål, tilpasning av innhold og annonser og for å videreutvikle våre tjenester. OK, jeg forstår.