Espen Einn i Payr. Foto: Per-Ivar Nikolaisen

Payr på nye veier: – Du må hele tiden ratte etter situasjonen

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 15. juli 2019

Fra desperat pengenød til børsnotering i sikte. Nå skyter Payr fart. 

– Det er jo ingen hemmelighet at vi nesten har brukket ryggen på å hente kapital ørten ganger i Payr, sier medgründer Espen Einn på telefon fra ferie i Istanbul.

Han hadde ikke åpnet mailboksen på et par dager, men gjorde et unntak da Payr annonserte sammenslåingen med Hudya mandag morgen.

– Vi ønsket å få det til få fort som mulig, stå klare til å komme i gang rett over sommeren, sier Einn.

For tross hakket færre finansielle bekymringer i sikte, understreker han:

– Det venter et halvår med knallhard jobbing. 

Millionunderskudd

Tidligere i år delte Payr fra sin desperate pengejakt der de lokket med kjemperabatt til investorer som vil redde dem fra en undergang – igjen.

Fjorårets årsrapport viser økte inntekter, men også et underskudd på 7.738.26 mot 1.798.638 i 2017, riktignok kalkulert:

– I fjor var det største året vårt, rent utviklingsmessig. På det meste var vi 35 personer hvorav minst 25 var relatert til produktutvikling, forklarer Einn.

– Var det nå helt nødvendig med en sammenslåing lik denne? 

– Den opprinnelige planen i Payr var jo å ha «world domination», men så har vi etter hvert erfart hvor tøft det er å hente penger, spesielt i det norske markedet. Da har vi blitt nødt til å justere planen, sier han og legger til:

– Nå kommer vi inn i et selskap som har mye finansiering på plass. I Hudya har de også et eget team som kun driver med å hente inn finansiering.

Dét ansvaret gir han med største glede slipp på: 

– Jeg er jo ikke egentlig en kapital- og pengeperson, men produktutvikler.

Lønnsomhet og børsnotering

Ideen om en sammenslåing med selskapet som lenge har vært en samarbeidspartner, ble sådd ved juletider i fjor.

– Vi har begge det samme fokuset på å gjøre folks økonomisk liv enklere. Da ble det til slutt et spørsmål om å være konkurrenter eller å se på synergier, sier Einn og viser til en ideell kombinasjon:

– Hudya er kjempesterke på distribusjon. Vi har derimot hatt en teknologisk tilnærming, men også innsett at det ikke går an å gjøre alt heldigitalt.

Den nye merkevaren er ennå ikke spriket, men Payr skal i kulissene beholde eksisterende organisasjon og bli en avdeling for betaling og teknologi i det nye selskapet, foreløpig under uvisst navn.

Transaksjonen verdsetter Payr til 82 millioner kroner. De fleste investorene som har gått inn i Payr, har dermed fått en hyggelig reise, opplyser Einn.

Av hensyn til en planlagt børsnotering innen relativt kort tid, ønsker han imidlertid ikke å kommentere transaksjonen ytterligere.

– Men eierandelene i Payr videreføres, så alle eksisterende aksjonærer blir med videre, sier han.

Færre bekymringer

Nå ser Payr-sjefen frem til å tegne et nytt kapittel, med mål om å bli en nordisk fintech-gigant:

– Det har vært en kjempekul reise med Payr alene. Og selv om det har vært tøft å hente penger ørten ganger, så har vi hatt et fantastisk team som har stått last og brast hele veien.

– Så nå blir det tid til flere ferieturer? 

– He he, det blir nok ikke standarden, nei. Det blir masse jobb fremover.

– Men litt færre bekymringer? 

– Ja, nå kan vi fokusere på det vi er gode på, og det er å bygge gode digitale produkter. Payr har jo i to år vært i en unntakstilstand. Jeg vet ikke hvor mange ganger vi ikke har visst hvor langt lønningene rekker. Det slipper vi nå.

– Hvordan føles det? 

– Veldig deilig. Å kunne gå inn i en større setting, hvor det er andre som håndterer kapitalen, slik at vi kan vi gå tilbake til å tenke langsiktighet. Det blir litt mindre stressende og mye mer fokusert.

  • Payr ble startet av Espen Einn, Åste Einn og Ola Einang, som en tjeneste for skanning og betaling av fakturaer. Senere har Kyrre Andersen kommet inn som medgründer. 23 ansatte.
  • Selskapet har etter hvert utviklet en AI-drevet markedsplass for bytte av billigere og bedre leverandører av tjenester som strøm, mobilabonnement, forsikring og lån.
  • Appen har 75.000 nedlastinger og 36.000 brukere. I mars fikk selskapet 100 nye brukere hver dag.
  • Hudya er et norsk konsern med virksomhet i Sverige, Danmark og Norge, med omtrent 450 ansatte. Selskapet har bygget en digital plattform som samler ulike tjenester for både privatpersoner og bedrifter, det være seg i dag mobil, strøm, forsikring og refinansiering.

Bransje: 

Meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på det viktigste som skjer innen startups, innovasjon og teknologi. Motta nyheter, reportasjer, innsikt og eksklusivt materiale rett i innboksen.