Bjørn Oddvar Landsem, Christoffer Blindheim, Thomas Bahnsen,Linn Kvernland, Mona J. Larsen, Sigurd Stendal, Gard Steinsvik, Brynjar Ellingsen, John Petter Mellingen. Foto: Privat

Perx-sjefen gir opp folkefinansierte forbrukslån: Melder overgang til fintech-rakett

Vilde Mebust Erichsen

Vilde Mebust Erichsen

Journalist

Publisert 14. juni 2019

Mona Jostedt er blant en rekke nyansatte i Fixrate, innskuddsplattformen med stadig flere milliarder i omløp.

– Vi hadde jo tidlig en formening om hvordan vi skulle vokse, sier Fixrate-gründer Brynjar Ellingsen og skisser fra budsjettet:

115 millioner per uke, cirka 460 i måneden: – Nå ser vi adskillig bedre resultater, sier han og oppsummerer, knapt to år etter lansering:

  • Selskapet vokser med to, ofte tre-gangen budsjett.
  • Har siden januar formidlet cirka én milliard kroner i måned, totalt ni milliarder.
  • Fremover vil en rekke større sparebanker komme i gang.
  • Teamet vokser, og de er nå ti ansatte i Oslo, Trondheim og Steinkjer.

Store banker gir større volum

Fixrate tilbyr en markedsplass for store bankinnskudd, typisk overskuddslikviditet i større virksomheter. Plattformen gir bedrifter tilgang til bankens beste innskuddsrenter. Siden lansering høsten 2017, har 40 banker nådd kundelisten, fra Sandnes og Berg Sparebank til Gjensidige og SpareBank1 SMN.

På toppen av dette er også et 20-talls banker i loopen, opplyser Ellingsen:

– Volummessig har dette vært svært vellykket. Vi er ikke avhengig av de store bankene, men det er klart volumet bli større med dem, sier han.

For å holde tritt med veksten, har gründeren nå utvidet teamet:

  • Linn Kvernland er ny digital forretningsutvikler. Hun har erfaring fra E&Y, Enova, Innovasjon Norge og NTE.
  • Nils Tesdal er ny utvikler. Han var med Sigurd Stendal (CTO i Fixrate) i oppstarten av Signicat. Ellers foreleser ved NTNU.
  • John Petter Mellingen er ny digital markedsfører, og blir sentral i Fixrates «growth»-team. Han har arbeidet i flere tilsvarende stillinger, sist i NTE.
  • Mona Riza Larsen Jostedt kommer fra Perx Folkefinansiering. Hun går inn i stillingen som Key Account Manager i Oslo.

Motivasjon av motstand

Sistnevnte har det siste året kjempet for forbrukslånets plass i markedet for folkefinansiering.

– I en startup føler man seg veldig levende. Du kjenner alle opp- og nedturer veldig sterkt på kroppen, og alt man gjør blir veldig synlig, sier Jostedt og fortsetter:

– Da jeg fikk tilbud om å være med på reisen til Fixrate, tenkte jeg at jeg var veldig heldig. De har en skikkelig «traction» allerede.

– En «traction» du savnet i Perx? 

Mona Jostedt.

– Jeg tror den kommer til Perx, men det er fremdeles litt tidlig.

– For hvem? 

– Det handler om det regulatoriske. Mye er gjort, og Perx har kommet langt, bare på de siste 12 månedene, sier Jostedt, og legger til:

– Men for min egen, personlige del, kjente jeg et økende behov for den sikkerheten man vanligvis har i større selskaper. Med Fixrate møtes dette behovet, samtidig som jeg opplever det som at jeg er med fra begynnelsen.

– Det er trist å gi seg i Perx, men jeg kommer til å ha kontakt med både gründer og styreleder fremover. Gudmundur (Einarsson, journ. amn.) har takket ja til å være min mentor.

– Mistet du motivasjon av regulatoriske hindre underveis? 

– Nei, det ga meg bare mer motivasjon, sier Jostedt, nå ansvarlig for Fixrates kundekontakt i Oslo, sammen med Thomas Bahnsen:

– Jeg er ikke så glad i ordet «selger», men jeg skal optimere betingelsene for kundene våre på en mest mulig sømløs måte. Det ser jeg frem til, sier Jostedt.

Les også: Lånebasert folkefinansiering: Perx kaster seg inn i bedriftsmarkedet

– Fortjener et enda bedre produkt

Ifølge Ellingsen skimtet Fixrate grønne tall i år, men selskapet ville mer:

Brynjar Ellingsen.

– Kundene fortjener et enda bedre produkt, og det krever ressurser. Markedet er kjempestort, sier han og røper én av flere planer i sikte:

– På pulten min nå, har jeg liggende notater fra en utenlandsk bedrift i et annet land. De ønsker å plassere et beløp, regnet om til cirka 50 millioner norske kroner, sier Ellingsen, som skal i gang med en markedstest – så fort han får tid:

– Det er nå jeg virkelig merker at bedriften endrer seg. Med ti ansatte, klarer jeg ikke lenger å holde alle like godt oppdatert. Vi kommer til å trenge gode arbeidsmetoder som gjør at informasjonsflyten går godt, sier han, og legger til:

– Men det viktigste er å dele visjon, å spille med hjertet på utsiden av drakta.