Petter Stordalen, som eier Nordic Choice Hotels, vil satse på blockchain. Foto: News Oresund / Flickr

Petter Stordalen satser på blockchain — vil knekke reisegigantenes oligopol

Benedicte Tandsæther-Andersen

Benedicte Tandsæther-Andersen

Journalist

Publisert 26. mars 2018

Nordic Choice Hotels — med Petter Stordalen i spissen — har sett seg lei på dyre mellomledd i hotellbransjen, og satser nå på blockchain. 

I en artikkel fra Finansavisen trekkes særlig Booking.com og Expedia frem som eksempler på det såkalte «oligopolet» — gigantene innen reiselivsbransjen. Det er disse som Nordic Choice Hotels nå vil ta opp kampen mot, via blockchain.

— De store aktørene i bransjen, de som utgjør mellomleddene, har utrolig mye makt og høy markedsandel. Hos oss utgjør de ikke mer enn cirka ti prosent av bestillingene, men i enkelte store, amerikanske hotellkjeder er andelen opp mot 30 prosent, og de tar gjerne 25 prosent i provisjon, sier Lisa Farrar, digitaliseringsdirektør i Nordic Choice Hotels.

Engasjerte seg for kvinnegründerne

Nordic Choice Hotels har, som første hotellkjede, inngått et samarbeid med et sveitsisk selskap ved navn Winding Tree, som står bak en distribusjonsplattform basert på blockchain. I fremtiden vil det være mulig for hotell- og flykunder å gjøre endringer i bookingen, bestille rom og motta reiseinformasjon i blokkjedene.

— I tillegg vil blockchainteknologien bidra til at vi kan jobbe tettere med oppstartsmiljøet rundt reiselivsindustrien, sier Farrar, som tidligere har fått 250 millioner av Petter Stordalen for å investere disse i en digital plattform der brukervennlighet og kundeservice står i fokus.

Petter Stordalen er kjent for å engasjere seg i både gründer- og reiselivsvirksomhet, og i september 2017 arrangerte han en pitchekonkurranse der de som hadde den beste ideen, skulle få en gründermillion av ham. Totalt 2074 gründere søkte om å få delta. Da det i forkant av fristen for påmelding var få påmeldt kvinnelige gründere, gikk han ut i media og ba om at flere skulle melde seg på.