81 prosent av tenåringer er inaktive. Løsningen er å «spillifisere» trening, mener Playpulse-gründerne. Det mener også investorene, som putter friske penger inn i prosjektet.
Annonse
-- Playpulse er en «gaming-plattform» for trening bygget på spinningssykler. Når man tråkker på pedalene, går man fremover i spillet, og med kontroller på styret, så spiller man et ordentlig dataspill, sier Erling Magnus Solheim, medgründer og forretningsutvikler i Playpulse til Shifter.
Selskapet har nylig lukket en runde på 2,2 millioner kroner i konvertibelt lån. Investorene er Founder’s fund ved StartupLab, AngelChallenge (de vant finalen i Trondheim) og nhack.
-- I tillegg har vi mottatt 2 millioner kroner fra Forskningsrådet i sommer, så vi har en god «runway», men nå må vi bevise at det fungerer i en kommersiell kontekst, sier Solheim.
Annonse
Foreløpig er de fire ansatte, men fra nyttår får de med femtemann. De tre gründerne er Elina Willert , som er daglig leder, idéhaver Kristoffer Hagen (CTO) og Erling Magnus Solheim, som er forretningsutvikler. I tillegg har de med seg Kahoot-medgründer Alf Inge Wang som rådgiver.
Ettersom lånet ikke er konvertert i aksjer, sitter Hagen foreløpig på 25 prosent av selskapet, Willert og Solheim har 20 prosent hver. NTNU TTO har også en eierpost på 20 prosent, mens Wang har 13 prosent, og resten er fordelt på de ansatte.
-- Kristoffer skrev sin masteroppgave om spill og har selv gamingbakgrunn som esport-utøver. Han ville holde seg i form, men ikke trene. Så skrev han en PHD under Alf-Inge Wang om spill og så ble det et kommersialiseringsprosjekt ved NTNU Technology Transfer (som kommersialiserer forskning), sier Solheim.
Annonse
Han forteller at Willert var prosjektleder ved TTO-en. Solheim, som selv har bakgrunn som medgründer i «Douchebag» kom med i prosjektet forrige vinter og selskapet ble etablert i sommer.
-- Hva blir deres utfordring fremover?
Annonse
-- Det blir å holde fokus på pilotkundene vi skal jobbe med. Det dukker hele tiden opp spennende muligheter, så det er lett å bli distrahert. Vi er et lite team og må fokusere hardt. Det handler om å vise at dette kan fungere kommersielt med en god forretningsmodell, sier Solheim.
-- Hva er forretningsmodellen?
-- Det avhenger av kundesegmentet, men i stor grad går det ut på å selge hardware og spill. Vi tenker på sikt å åpne opp for tredjepartsaktører som kan lage spill på plattformen, sier han.
-- Fokuserer dere på konsument- eller bedriftsmarkedet?
-- Vi ser at veldig mange vil ha dett hjemme, men frem til nå har det vært hensiktsmessig å jobbe iterativt med bedriftskunder. Det vi ser på nå er treningssentre, bedrifter som vil ha det som treningstilbud, skoler og helseinstitusjoner.
-- Har dere pilotkunder?
-- Vi er i samtaler med 15 stykker. Det som står øverst på min agenda er å avklare med dem hvordan vi skal kjøre pilotene og i hvilket format, sier han.
-- Har dere signert med noen?
-- Ja, med treningskjeden 3t i Trondheim. Se, jeg fikk en mail om det akkurat nå, sier han og viser eposten fra treningskjeden.
-- Er dere redde for at spillet har en wow-effekt i starten, men at interessen kan avta etter tid?
-- Det er et spørsmål vi får mye, men de testene vi har foretatt viser at folk synes det er morsommere etter fem uker enn etter den første uken, sier Solheim.
Podcast alert! Christine har tatt permisjon fra jobben for å starte et selskap. Målet hennes er å få nok brukere til å få med investorer på laget. På reisen snakker hun med suksessfulle gründere, investorer og andre eksperter.